Waarom Nederland steeds populairder wordt onder internationale retailers
bezig met laden...
Hudson’s Bay, Under Armour, Topshop, TK Maxx en binnenkort ook Uniqlo: het is een kleine greep uit een groep internationale retailers die de afgelopen jaren heeft gekozen zich te vestigen in Nederland. Vastgoedadviseur Cushman & Wakefield bekeek de vestigingsfactoren die meespelen in internationale expansiestrategieën van retailers die zich willen vestigen in Europa en de populariteit van Nederland blijkt toe te nemen.
Voor retailers is het niet langer meer van groot belang om voor de grootste landen in Europa te kiezen, zo blijkt uit het onderzoek. In de afgelopen tien tot vijftien jaar lag de nadruk bij veel retailers op het zo snel mogelijk landelijke dekking realiseren, waar in landen zoals Duitsland en Frankrijk zo’n 300 winkels voor nodig zijn. Door de komst van online shoppen wordt tegenwoordig veel meer gekeken naar een combinatie van een online en een offline winkel om ‘dekking’ te krijgen. “Internationale retailers kiezen alleen nog voor fysieke vestigingen in de winkelstraten als deze op een bepaalde locatie van toegevoegde waarde zijn voor de totale merkbeleving,” aldus Cushman & Wakefield. De doorslaggevende factor om zich ergens te vestigen is tegenwoordig het type land en de consumentencultuur.
Waarom internationale retailers kiezen voor Nederland kiezen volgens Cushman & Wakefield
“Steden en landen met diverse bevolking, assertieve ’early adopt’ consumenten met een hoog besteedbaar inkomen in een veilig, welvarend en niet bureaucratisch land, krijgen steeds vaker de voorkeur van internationale retailers,” aldus Arjen Boesveldt, hoofd retail bij Cushman & Wakefield, in het begeleidende persbericht. “En dat zijn precies de elementen en waarden waar wij om bekend staan. Nederlanders zijn zelfbewust en modebewust, een land van early adopters die openstaan voor nieuwe producten en ervaringen.” Boesveldt noemt daarnaast dat Nederland de grootste logistieke hub en het vierde dichtbevolkte land in Europa is, de vierde meest concurrerende economie en het vijfde meest welvarende land ter wereld, aldus het bericht.
Nederland heeft volgens de vastgoedadviseur de goede positie onder meer te danken aan stabiele economische omstandigheden, de hoogste mobiele dekkingsgraad van Europa, veiligheid, welvarendheid, de aantrekkingskracht voor toeristen en de open en assertieve consumentencultuur. “Ook de komende jaren zal de voorkeurspositie van Nederland toenemen waarmee het Nederlandse winkellandschap aantrekkelijker wordt,” aldus het onderzoek.
Beeld: FashionUnited