File op de digitale snelweg. Consumenten willen producten online tot in detail kunnen bekijken, maar al die extra foto's en video's hebben wel een nadeel: webwinkels zijn een stuk minder snel. Het Amerikaanse Dynatrace, dat onder meer Pandora en Nordstrom tot zijn klanten rekent, ontdekte dat webwinkels afgelopen jaar gemiddeld zo'n 7 procent langzamer zijn geworden. Dat schrijft Ecommerce News.

Behalve het toegenomen aantal foto's zorgt ook een groei van plugins van externe partijen (Facebook, Twitter) voor vertraging op een site. Stonden er vorig jaar gemiddeld 27 van die icoontjes op een pagina. Nu zijn dat er 32.

Dynatrace onderzocht een jaar lang de laadtijd van driehonderd internationale webwinkels. De responstijd van de sites is in die periode gestegen van 4,2 naar 4,5 seconden. Dat klinkt misschien weinig, maar voor IT managers is het reden tot zorg. De optimale responstijd voor websites is namelijk minder dan 3 seconden. Duurt het langer dan haken veel mensen af. Bijna de helft van de online consumenten vertrekt wanneer een webshop te traag is. Volgens Ecommerce News heeft warenhuisketen Nordstrom berekend dat een vertraging van een halve seconde resulteerde in 11 procent lagere conversie.

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN