• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Winkelend publiek krijgt meer ruimte in Amsterdamse Negen Staatjes

Winkelend publiek krijgt meer ruimte in Amsterdamse Negen Staatjes

Door Yasmine Esser

bezig met laden...

Scroll down to read more
Retail

Niet meer constant opletten tijdens het shoppen of je wordt overreden en ook niet meer telkens aan de kant voor een auto die de winkelstraat blokkeert. Althans, in het weekend. De Negen Straatjes in Amsterdam worden namelijk in augustus en september autovrij.

Het gaat om een experiment van de gemeente Amsterdam. In het populaire winkelgebied met boetieks, wordt twee maanden lang, op zaterdag en zondag, tijdens winkeltijden, auto's geweerd.

Negen Straatjes autovrij

Het voorstel komt van Pieter Litjes, wethouder Verkeer, Vervoer en Organisatie. Volgens de politicus trekken de Negen Straatjes veel bezoekers. Omdat ook fietsers en auto's graag gebruik maken van de smalle straatjes, ontstaat er geregeld een opstopping.

In april uitte hij al zijn frustratie over de situatie in het winkelgebied in het Parool. "De doorstroming van het autoverkeer laat te wensen over, het openbaar vervoer gaat niet harder dan 15 kilometer per uur en je ziet fietsfiles: grote groepen fietsers die in een colonne achter elkaar fietsen," aldus Litjes.

Als het experiment slaagt, zullen auto's voorgoed een andere route moeten kiezen op zaterdag van 10 uur tot 18 uur en op zondag van 12 uur tot 18 uur. Ook wil de gemeente dan kijken in welke andere delen van de stad auto's geweerd kunnen worden.

In Zandvoort willen winkeliers wel auto’s

Een autoluwe straat is prettig voor consumenten, die veel nonchalanter kunnen winkelen. Dat kan weer gunstig zijn voor ondernemers in de straat. De Amsterdamse Kalverstraat bijvoorbeeld, werd ook pas populair bij dagjesmensen toen de gemeente het verkeer in de straat aan banden legde. De winkelstraat werd in 1971 autovrij gemaakt.

In kleinere steden en dorpen lijkt een autovrijgebied niet wenselijk. Zo speelt de discussie in Wierden, maar het argument dat mensen naar dorpen gaan omdat ze de auto voor de deur kunnen parkeren weegt zwaarder dan de verkeersveiligheid.

Ook in Zandvoort zitten ze met auto's in hun maag. In de zomer is de stad druk, maar in de winter ziet een flink aantal ondernemers graag weer verkeer door de Kerkstraat rijden. "Het shoppen op internet is al funest voor winkels, en zeker in de winter. Als het regent, sneeuwt of stormt wil je snel een broek kunnen kopen of even iets kunnen ruilen. 's Winters komen veel mensen nu de Kerkstraat niet in. Als mensen er met de auto doorheen mogen rijden, zien ze tenminste wat er aangeboden wordt, en kunnen ze meteen parkeren, als ze iets zien wat ze willen hebben," aldus Dimfie Toonen van kinderkledingwinkel Kids Avenue in het Haarlems Dagblad.

autoluw
auto’s
autovrij
Kalverstraat
Negen Straatjes