• Home
  • Press
  • Cultuur
  • Fashion for Good lanceert nieuw Good Shop thema

Fashion for Good lanceert nieuw Good Shop thema

PRESS RELEASE
Door Press Club

bezig met laden...

Scroll down to read more
Cultuur

Amsterdam – Vandaag viert Fashion for Good het eerste thema van deGood Shop van het nieuwe jaar. Het thema “NAKED” zal de bezoekers van de Experience meenemen op een transparante reis door de mode-industrie. Zes nieuwe kledingmerken zijn afgestemd op het thema en hebben ieder een unieke strategie. De helft van de merken zijn nog nooit eerder in Nederland in een retail-omgeving verkocht.


Elke vier maanden lanceert Fashion for Good een nieuwe collectie met duurzame merken die om een thema zijn gebouwd. Na het eerste thema “Splash” opent Fashion for Good nu “NAKED: a transparent journey in fashion”. De ultieme manier om consumenten te informeren over de verhalen achter hun kleding en hen te laten zien dat duurzame en fashionable items nu al te koop zijn. Tijdens de opening van NAKED op 31 januari zal Milou Turpijn, hoofdredacteur Women’s Health, YouTuber “Yoga met Milou” en DJ Ohmylou, de eigenaar van ASKET, August Bard Bringéus, interviewen over zijn missie en persoonlijke visie op transparency.

Een zorgvuldig samengestelde selectie van merken is opgenomen in de next-generation retail space in de Fashion for Good Experience, zoals het Amerikaanse merk Reformation, dat voor het eerst in Nederland te verkrijgen is. Dit zijn de zes merken die vanaf 1 februari in de Good Shop verkrijgbaar zijn: A.BCH, Allbirds, ASKET, la fille d’O, Reformation en Swedish Stockings.

“We zijn continue op zoek naar kansen om duurzaamheid in de modeindustrie standaard te maken. De Fashion for Good Experience is daarom enorm inspirerend! Het museum laat de bezoekers op een innovatieve manier zien wat de gevolgen zijn van mode en focust zich op haalbare manieren voor bezoekers zodat ze zelf actie kunnen ondernemen. Het is tijd voor een revolutie in de mode-industrie en Fashion for Good maakt dat mogelijk.” – Yael Aflalo, Reformation

OVER HET THEMA NAKED

Geschat wordt dat een kledingstuk gemiddeld 14.000 km aflegt voordat het ons bereikt. En dat honderden handen onze kleren aanraken voordat ze landen in de onze. Dit is een lastige reis om te traceren. Fashion for Good’s visie is dat “being NAKED” en radicaal transparant zijn hierin de sleutelwoorden zijn. De productie, strategie en het eerlijke verhaal achter je merk delen is daarom ontzettend hard nodig. In de NAKED-collectie vind je merken die dit op een innovatieve manier doen.

“Onze missie is om mode te vertragen en een nieuwe standaard te creëeren voor transparantie en traceerbaarheid vast te stellen. Dit kunnen we niet alleen doen. We zijn dan ook erg enthousiast om deel uit te maken van de Good Shop in de Fashion for Good Experience en ons aan te sluiten bij de good fashion movement!” – August Bard Bringéus, ASKET

STRIPPING IT DOWN

• Alle A.BCH producten hebben een QR-code die je kunt scannen om zo alle details over het kledingstuk te lezen.

• A.BCH, Reformation and Allbirds worden voor het eerst verkocht in een retailomgeving in Nederland.

• Leonardo diCaprio is een groot supporter van en investeerder in Allbirds. Oprah Winfrey, Cindy Crawford, Ryan Gosling, Lupita N’yongo en Ansel Elgort zijn ook fan!

• la fille d’O produceert lokaal, in een fabriek in België direct naast hun kantoor, op deze manier weten ze zeker dat de omstandigheden in de fabriek goed zijn.

• Swedish Stockings worden zo gemaakt dat ze lang mee kunnen, maar zodra ze echt op zijn kun je ze terugsturen naar Swedish Stockings, zodat ze gerecycled kunnen worden. Je kunt ze nu ook bij de Fashion for Good Experience inleveren voor een tweede leven!

Over Fashion for Good

Fashion for Good is het wereldwijde initiatief om alle mode goed te maken. Het is een internationaal platform voor innovatie, door middel van samenwerking en “community”. Met een open uitnodiging voor de hele mode-industrie brengt Fashion for Good merken, producenten, retailers, leveranciers, non-profit organisaties, innovators en investeerders samen in hun ambitie.

De kern van Fashion for Good wordt gevormd door het innovatieplatform. Dit bestaat uit het Accelerator-programma dat veelbelovende startups de expertise en toegang tot financiering biedt die ze nodig hebben om te groeien. Het Scaling-programma ondersteunt innovatieve technologieën die de proof-of-conceptfase voorbij zijn. Het toegewijde team biedt hen ondersteuning op maat en toegang tot expertise, klanten en investeerders. Het Good Fashion Fund zal de financiële injecties bieden aan producenten om hen zo op grotere schaal duurzaam te laten produceren.

Fashion for Good zet zich in voor grootse verandering voor de hele mode-industrie. De Fashion for Good Experience is ‘s werelds eerste interactieve tech-museum toegewijd aan duurzame, circulaire mode-innovatie en werd geopend in oktober 2018.

Vanuit de hub in Amsterdam faciliteren zij ook een gedeelde kantoorplek voor gelijkgestemden: de Circular Apparel Community en creëert daarnaast open-source tools zoals de Good Fashion Guide.

De programma’s van Fashion for Good worden ondersteund door founding partner C&A Foundation en corporate partners adidas, C&A, BESTSELLER Galeries Lafayette Group, Kering, Otto Group, PVH Corp., Stella McCartney, Target en Zalando.

Fashion For Good
Fashion for Good shop
Press Club
Press Release