• Home
  • V1
  • Leads
  • Modefabriek: meeste exposanten blij met nieuwe indeling

Modefabriek: meeste exposanten blij met nieuwe indeling

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Voor de 36e editie van de Modefabriek werd de vertrouwde plattegrond flink opgeschud. De afdelingen Refined, Appearance, Authentic en Industry maakten plaats voor The Pavillion, The Frame, The Floor en The Square. Ook de indeling ging op de schop. "Op deze manier willen we de vaste routes van bezoekers

doorbreken en ze verrassen met nieuwe merken die ze anders misschien niet zouden zien,” vertelde PR manager Nieke Mulder eerder aan Fashionunited. Met effect, zo blijkt uit reacties van exposanten op de eerste dag van de beurs.

Tessa

Schön, woordvoerder van G-sus sindustries, vertelt erg blij te zijn met de nieuwe plek. Voorgaande jaren stond het merk op het denimplatform in de derde hal, dit jaar heeft G-sus een centrale plek in de middelste hal. Veel bezoekers die langs de bomvolle stand lopen, blijven even staan om foto’s te maken van de modellen die gehuld in de nieuwe collectie op een loopband lopen.

G-sus ziet nieuwe gezichten langskomen dankzij nieuwe plek

“We hebben veel nieuwe gezichten voorbij zien komen,” vertelt Schön opgewekt. “Vorig seizoen waren het meer bestaande klanten die ons opzochten, maar omdat we nu langs zo’n goed pad staan, komt er een nieuw publiek langs.” Ook het salesteam is tevreden: zo halverwege de dag heeft het merk al flink wat nieuwe klanten aangetrokken.

Duurzaam modeplatform Mint is eveneens verhuisd: van de derde hal naar halverwege de middelste hal. De afdeling is ruimer opgezet en duidelijker te herkennen aan mintgroene doeken en een groot logo dat is uitgesneden in hout en gevuld is met planten.

Hoewel een aantal vaste exposanten overstapte naar concurrent Go Fashion Fair, dat gelijktijdig met de Modefabriek plaatsvindt in het Amsterdamse Scheepvaartmuseum, kreeg Mint er ook nieuwe namen bij. Met name nieuwkomer Granny’s Finest trok veel bekijks. De jonge ondernemers achter het duurzame merk hadden een aantal van hun oma’s uitgenodigd om live te komen breien op de beurs.

Bij Mint en The Floor loopt het storm, bij The Square valt het tegen

Veel aandacht is er ook voor O My Bag, dat alweer voor de zesde keer op Mint exposeert. Oprichtster Paulien Wesselink is met een klant aan een van de tafeltjes voor de caravan van Suiker & Bloem gaan zitten, waar duurzame filterkoffie en biologische taarten op het menu staan. Halverwege de dag heeft ze er al een aantal nieuwe klanten bij, waaronder een Duitse modeketen met vier filialen. “Ik denk dat het zeker te maken heeft met de nieuwe indeling. Het is drukker dan vorig seizoen op Mint en door de centrale ligging komen er veel nieuwe klanten op ons af," aldus Wesselink.

Bij Anna Scott, dat in de eerste hal op The Floor exposeert, loopt het ook storm. “Het is nu drie uur en ik ben net pas voor het eerst naar het toilet geweest, dat zegt genoeg,” lacht Filippo. Behalve de fijne plek aan het begin van de hal, denkt de woordvoerder dat de positieve geluiden onder retailers ook te maken hebben met de vernieuwde collectie. “We hebben een aantal goede leren items en Chanelachtige jassen zoals deze camel coat. Het zijn allemaal kledingstukken waar we heel blij mee zijn en die we zelf ook willen dragen. Ik denk dat we dat ook uitstralen.”

Beduidend minder druk is het in de laatste hal, The Square, waar internationale mode-, sport-, vrijetijds- en pakkenmerken exposeren. Hier en daar worden gesprekken gevoerd en handen geschud, maar veel voorbijgangers zijn er niet. Henry van der Donckt van het Vlaamse agentschap D-lux Concept beaamt dat het langer duurde voordat de bezoekersstroom op gang kwam.

Ook op Chapter is het kalm. Bart J. Verkruissen, eigenaar van agentschap Amsterdam Fashion Group dat op de Modefabriek staat met Manuel Ritz, Sartoria Tramarossa en Xacus, is tevreden met de opbouw van het segment. Voor de luxeherenmerken was alles klaargezet: designstoelen, tafels en rekken. "Erg prettig," aldus Verkruissen.

Hoewel hij de Modefabriek en Chapter een goed platform vindt, is er wat hem betreft nog wel een belangrijk verbeterpunt. "Er mogen nog wel wat goede namen bij," aldus de mode-ondernemer.

Foto's: Modefabriek

Modefabriek