Eerste editie Off_South: een relaxte sfeer en ruimte voor experiment
bezig met laden...
Modefabriek gooide het deze zomereditie over een andere boeg; de beurs werd verplaatst naar maandag en dinsdag en het voegde een extra evenement op maandag toe: Off_South, gehouden in locatie Temp. aan het burgerweeshuispad 301 in Amsterdam, 3,6 kilometer verwijderd van de RAI, de plek waar de modebeurs tweejaarlijks standhoudt.
Om het de Modefabriekbezoeker makkelijk te maken, vertrokken vanaf de westzijde van de RAI vanaf 11.30 uur om de vijf minuten pendelbussen met geïnteresseerden richting Off_South. De wachtrijen waren te overzien en ondergetekende werd in de zwarte Mercedes-Benz personenbus getrakteerd op Amsterdamse meezingers zoals ‘Leef’ van André Hazes jr. of het bekende ‘Zij gelooft in mij’ van Hazes senior. Of het geluid wat harder mocht, was het verzoek vanuit de bus, waar de chauffeur zonder twijfel in meeging.
Op de beursvloer van het ‘new classic’-evenement waren zestig merken in de categorie ‘denim, sportmode, en urban fashion brands’ te vinden. Nieuwe merken waaronder watermodemerk Wallien en Preach, gerenommeerde merken zoals Champion, Lacoste en Bjorn Björg en premium labels van sportmerken Australian en Lotto Sport.
Al jaren klinkt het algemene geluid dat het beursconcept van de zomereditie van de Modefabriek, die minder bezoekers trekt dan de winterse variant, aan vernieuwing toe is. Off_South is Modefabrieks manier om gehoor te geven aan dit geluid, vertelt Modefabriek-ceo Lucel van den Hoeven FashionUnited bij korte navraag op de vloer. De organisatie van de beurs zette verschillende merken bij elkaar die een vergelijkbare doelgroep dienen of elkaar juist aanvullen. “Nieuwe en gevestigde merken die zichzelf jonger positioneren en zich als ‘street’ profileren”, aldus van den Hoeven. Al deze partijen gingen samen in gesprek en stemden in om het deze editie op een nieuwe locatie te proberen. Om aldaar te richten op ‘ontmoeting en storytelling’ en zich los te trekken van het schrijven van orders.
“We hebben de vorige twee zomeredities overgeslagen, de noodzaak om er te staan nam af. Wij zijn een urban en Scandinavisch merk, deze locatie en deze invulling past beter bij ons,” vertelt een vertegenwoordiger van het modemerk Minimum FashionUnited op de vloer. Het jonge label Iconic 27, is lovend over de indeling en de uniforme invulling van de ruimte: “Iedereen staat hier met hetzelfde rekje. Dit geeft een gevoel van gelijkheid en saamhorigheid. Het gaat nu echt om de collecties.” “Je doet het ook een beetje voor de Modefabriek”, verklaart Roderique de Klein van FancyFarmers, een agentschap voor modemerken waaronder Champion, Lee en Rains. “Als je al jaren aangeeft dat het beursconcept zich moet vernieuwen, moet je er ook in meegaan wanneer ze dit proberen”, is De Klein van mening. Fjallräven, die naast op Off_South ook op de Modefabriek een stand huurt, deelt deze gedachte. “We hebben ervoor gekozen om op de Modefabriek onze tassen te presenteren. Op Off_South kunnen we iets nieuws proberen en laten we ook onze mode zien. De bezoeker is hetzelfde, maar er is meer ruimte voor experiment”, aldus de vertegenwoordiger van Fjallräven.
De indeling van Off_South week af van het traditionele vloerplan van de Modefabriek. Voor Off-South geen rechttoe rechtaan paden maar een cirkelvormige routing; waar men binnenkwam, was ook waar men eindigde. De bezoeker werd in de industriële locatie met open plafonds geleid langs gelijke stands met rekken van staal, een bar en een dj. Een belofte wordt zeker ingelost: er heerste een lossere vibe, vergelijkbaar met de beginjaren van de Modefabriek. Hoe later op de dag, hoe drukker het wordt op de vloer. Er is bedrijvigheid, er blijft geen stand onbezocht.
De bezoeker is onverdeeld enthousiast. “Een fijne sfeer om met de labels kennis te maken”, merkt een bezoeker op. “Zouden we hier volgend jaar ook staan?”, vraagt een bezoeker en voormalig exposant op de beurs aan zijn compagnon. Het bevalt absoluut beter dan verwacht, is de compagnon van mening, maar op het niveau van Jacket Required (Londen) en Ciff (Kopenhagen), is de beurs nog lang niet, vinden de twee mannelijke retailers.
”Missie geslaagd?”, vroeg FashionUnited van den Hoeven aan het einde van de beursdag. “Vraag het mij morgen nogmaals”, is het antwoord van de ceo die overduidelijk blij is met het effect van de beurs op de bezoeker maar ook in afwachting is op het verslag van de standhouders zelf. En of er een volgende editie van Off_South komt? Daarover gaat de organisator na afloop in gesprek met de standhouders. Wordt vervolgd.
Beeld: Off_South - FashionUnited