Nieuwe opzet Modefabriek: even wennen voor bezoekers, organisatie en standhouders

Het is maandagochtend. Traditioneel gezien zou nu de tweede dag van Modefabriek beginnen in de RAI, maar niks is minder waar. Voor het eerst in de geschiedenis van het mode evenement begint de beurs pas op maandag. Modefabriek staat dan ook bol van verandering deze editie en dat levert gemengde reacties op tijdens de eerste beursdag.

Het is een verandering die er al een tijd aan zat te komen, de verschuiving naar de maandag en dinsdag. Diverse andere beurzen hebben de ommezwaai al gemaakt, zo vertelt organisator Lucel van de Hoeven op maandag tegen FashionUnited. De tijd was nu rijp om die verandering ook door te voeren bij Modefabriek. “Het vormde natuurlijk een uitdaging. We moesten communiceren dat Modefabriek op maandag en dinsdag was, en dat een nieuw evenement, Off South, zou plaatsvinden op een andere locatie,” aldus Van den Hoeven. Op zondag stond het team dan ook klaar met koffie voor het geval dat mensen toch uit gewoonte naar de beurslocatie gekomen waren, maar van verdwaalde bezoekers was geen sprake. “Iedereen die we aanspraken was toerist.” Geen Koninginnedag-taferelen dus waar buitenlandse toeristen op 30 april nog steeds in het oranje door Nederland lopen terwijl Koningsdag toch echt drie dagen eerder valt.

Bij de merken is het business as usual ook al is de planning van Modefabriek veranderd. De mensen (retailers en zakenmensen, red.) die er moeten zijn, zijn er, zo luidt het bij onder andere Fred de la Bretoniere en A-dam Underwear. Volgens Roel Roelofs, hoofd van ontwerp, sales en product bij Fred de la Bretoniere en Shabbies Amsterdam, maken de dagen waarop het evenement valt niet uit. Of het nu zondag en maandag is of maandag en dinsdag, degene die hier zaken komen doen, zijn er. Bij de stand is het dan ook druk, veel van de voormalige klanten van de twee merken zijn er en ook nieuwe partijen melden zich bij Fred de la Bretoniere en Shabbies Amsterdam.

Nieuwe opzet Modefabriek: even wennen voor bezoekers, organisatie en standhouders

Van Steven van Heyningen van A-dam Underwear had de beurs ook wel om negen uur ‘s ochtends mogen beginnen want het is al lekker druk. “Ik ben blij dat het nu maandag en dinsdag is. Vooral met een zomereditie, als het op zondag warm is, willen veel mensen toch iets anders doen. Dan kwam het op de vloer pas in de middag op gang,” aldus de mede-oprichter en sales vertegenwoordiger van het merk. Rond een uur of een piekt de drukte in de wandelpaden. Er wordt volop bijgepraat, genetwerkt en nog orders geschreven. Voor een deel van de bezoekers is het nog even aanpassen. Mensen die traditiegetrouw op maandag, oorspronkelijk de tweede dag, een bezoek brachten, stappen nu vol de drukte in. “Mijn voorkeur gaat naar zondag en maandag,” zegt een passerende bezoeker. Later blijkt het om een stoffenhandelaar te gaan die normaliter op maandag netwerkt en folders uitdeelt bij merken. “Ik kom er nu niet meer tussen.” Gelukkig gaat morgen nog een collega, vertelt ze. De switch van maandag naar dinsdag is een aanpassing voor iedereen, mensen zijn nou eenmaal gewoontedieren.

Wat niet is veranderd, is de hoeveelheid aan print en kleur tijdens de zomereditie. Op de beursvloer barst het bij de damesmerken van de bloemenprints en dierenprints. Een quote uit The Devil Wears Prada komt boven bij een ronde in de centrale hal, (“Florals in spring? Groundbreaking.”) maar wanneer gekeken wordt naar de trends op de Nederlandse straten is de bloemenprint jurk nog mateloos populair. Opvallend is dat de traditionele kleuren van de winter en zomer (donker en licht) tijdens de zomereditie door elkaar heen lopen. Het is niet alleen pastels en heldere kleuren in de stands maar ook bruintinten en zwart. Kleuren zijn niet meer seizoensgebonden, zo zagen we al tijdens de afgelopen winter editie van Modefabriek waar kleur donkere tinten van de troon stootte.

Nieuwe opzet Modefabriek: even wennen voor bezoekers, organisatie en standhouders

Zomereditie Modefabriek 2019 staat bol van veranderingen met nieuw schema en randevenement

Bij de verandering in de planning blijft het deze zomereditie echter niet. Modefabriek introduceert een nieuw eendaags evenement dat op een andere locatie plaatsvindt: Off South. Het resultaat op de beursvloer: de oost hal van de RAI heeft nu alleen een food court en de noord-hal heeft een gedeelte aan de linkerkant leeg gelaten. Volgens Van den Hoeven is het niet de bedoeling geweest om die ruimte in de twee hallen op te vullen. “We hebben niet de behoefte om alleen groter te gaan met Modefabriek.” Het gaat niet om de grootste zijn, maar om het bieden van kwaliteit en inspiratie met nieuwe initiatieven en randevenementen, aldus Van den Hoeven.

De komst van Off South zorgt er niet alleen voor dat de gebruikte oppervlakte in de RAI kleiner is, maar ook dat vanaf een uur of half drie de locatie op het eerst gezicht leger lijkt te worden. Eenmaal buiten wordt duidelijk waarom, er staat een flinke rij voor de speciale shuttlebus naar de locatie van het randevenement. De interesse in Off South blijkt groot als de lengte van de rij snel toeneemt. Naarmate de middag vordert blijft de rij aanwezig en rond half vijf wordt het op Off South dan ook steeds drukker. Het lanceren van een nieuw evenement zorgt voor enige spanning bij de organisatie. “We zijn in 1996 begonnen met Modefabriek en het voelt weer als dat moment. Het is hartstikke spannend,” aldus Van den Hoeven. Op veel gebieden is het een spannende dag. Hoe reageert iedereen op de verschuiving naar maandag en zal iedereen Off South wel weten te vinden? Van den Hoeven is positief: “Vandaag is al zo’n succes, veel bezoekers en het enthousiasme over OFF_SOUTH, wat er morgen nog gebeurt is mooi meegenomen.”

Beeld: FashionUnited

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN