Kingpins: in gesprek over duurzaamheid, circulariteit en de toekomst van de denimindustrie

Professionals uit de denim industrie verzamelen zich op 10 en 11 april in Amsterdam voor een nieuwe editie van vakbeurs Kingpins om geïnformeerd te worden over de laatste trends en innovaties in de branche. FashionUnited vroeg denim professionals hoe zij denken dat denim industrie er over tien jaar uitziet.

Duurzaamheid ingebakken in de toeleveringsketen

“Duurzaamheid zal niet langer een trend zijn, maar wordt geïmplementeerd in de toeleveringsketen,” stelt Tricia Carey, director of global business development for denim bij Lenzing (een producent van cellulosevezels textiel en non-wovens, vooral bekend van het creëren van Tencel, red.). “De groep bewuste consumenten, die de waarde van een product ziet, zal alleen maar groter worden en de industrie moet dat bijbenen.” Als consumenten nog beter geïnformeerd zijn over het belang van duurzaamheid en transparantie in de industrie, worden bedrijven meer dan ooit gedwongen te voldoen aan hogere standaarden. Duurzaamheid gaat volgens Carey veel verder dan het productieproces van een kledingstuk - bij Lenzing wordt het verbruik van energie, water en chemicaliën teruggedrongen - “we moeten ons om het product bekommeren tot het einde van de levenscyclus,” stelt ze. Carey voorspelt dat we de komende tien jaar waarschijnlijk een enorme toename zien van de aandacht voor een lange levensduur van kledingstukken.

Circulaire economie: repareer, recycle, hergebruik en reduceer

Rebecca Larsen, productontwikkeling manager bij House of Gold, de agent van denimfabrikanten Blue Diamond, In the Loop en Jeanious Laundry, is het met Carey eens. “Duurzaamheid is belangrijk, maar niet genoeg. We moeten naar een circulaire industrie toe, waarbij we leren hoe we kunnen hergebruiken, in plaats van meer en meer te produceren.” Dat is een trend dat de komende tien jaar een vlucht zal nemen, voorspelt Larsen. Bij Blue Diamond worden, net zoals bij vele denimfabrikanten, collecties gemaakt van hergebruikt afval uit het productieproces. Blue Diamond gebruikt de Refibra™ technologie, waarbij katoenpulp van de textielproductie wordt geupcycled en gebruikt als nieuw materiaal. De toenemende populariteit van dit soort methodes zou kunnen leiden tot een circulaire industrie, waarbij we produceren, gebruiken, demonteren en uiteindelijk denim opnieuw als grondstof in de toeleveringsketen kunnen inzetten.

Kingpins: in gesprek over duurzaamheid, circulariteit en de toekomst van de denimindustrie

Meer verticale distributieketens

"Duurzaamheid is de enige trend die er toe doet", stelt Richard Tobin, vicepresident van verkoop en marketing bij Kaltex. "Voor de jongere generaties is het vooral belangrijk. Als we hun een schonere wereld willen nalaten, moeten we dat nu actie ondernemen. De komende tien jaar zijn bijzonder belangrijk." Kaltex gebruikt alleen Amerikaans katoen en steunt de organisatie Better Cotton Initiative (BCI). Het bedrijf gebruikt sinds 2000 ook Tencel®-vezels, - dat zij destijds gebruikten in denim voor mannen - en heeft sinds 1996 een waterzuiveringsinstallatie waar al zijn afvalwater wordt gezuiverd, getest en gecontroleerd. Volgens Tobin zal ook de verticale integratie van bedrijven in de denim industrie de komende tien jaar aan populariteit winnen. Kaltex, bijvoorbeeld, is verticaal geïntegreerd als producent van acrylvezels, garens, stoffen en kleding. Deze trend lijkt ook aan populariteit te winnen. Steeds meer merken willen de verticale controle over hun toeleveringsketens om de exploitatieverliezen te beperken en tegelijkertijd een hogere mate van controle krijgen over factoren als afval-, water-, chemicaliën- en recycling beheer.

Kingpins: in gesprek over duurzaamheid, circulariteit en de toekomst van de denimindustrie

Van fysiek naar digitaal

De komende tien jaar kan digitale technologie in het denim ontwerpproces een veel grotere rol spelen. Gail van der Hoeven, creatief merkstrateeg bij Soorty denim, denkt dat het maken van samples in toekomst mogelijk niet meer nodig is. Soorty werkt samen met het Amsterdamse digitale modehuis The Fabricant, die met behulp van visuele filmeffecten zoals motion capture, 3D-animatiesoftware en bodyscanning hyperrealistische 3D-animaties digitale kledingstukken maakt, zonder dat er naald en draad aan te pas komt. En zelfs als het de sampling niet compleet vervangt, kunnen merken deze digitale technieken gebruiken om de voorkeur van de consument in een eerder stadium van het productieproces te begrijpen. "Wat de industrie betreft, gebeurt dit nu al,” aldus Van der Hoeven. "De consument moet mogelijk nog even wennen aan het concept.” Soorty denim presenteerde de eerste samenwerking met The Fabricant, genaamd C2C Gold, tijdens de oktober 2018 editie van Kingpins. Vorig jaar ging The Fabricant ook een samenwerking aan met het Zweedse merk Carlings - binnen een week was digitale kledingcollectie uitverkocht.

Kingpins plattegrond Amsterdam April 2019

Vrijdag 12 april publiceert FashionUnited.nl over de denimtrends voor herfst/winter 2020 volgens denim trendforecaster Amy Leverton.

Het origineel van dit artikel verscheen op FashionUnited.uk. Vertaling en bewerking: Esther Hut en Esmee Blaazer.

Foto’s: FashionUnited

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN