• Home
  • Nieuws
  • Beurzen
  • Kingpins Transformers werpt licht op transparantie in de denimindustrie

Kingpins Transformers werpt licht op transparantie in de denimindustrie

Door Vivian Hendriksz

bezig met laden...

Scroll down to read more
Beurzen|HIGHLIGHTS

In een snel veranderende industrie bewandelt elk modebedrijf zijn eigen pad met betrekking tot transparantie. Transparantie is momenteel, net als duurzaamheid, een belangrijk buzzword in de mode-industrie. Hoewel de meeste merken en retailers het erover eens zijn dat het belangrijk is om transparant te zijn, vragen velen zich af hoeveel de consumenten echt moet weten - of wil weten. Dat is precies waarom transparantie het belangrijkste gespreksonderwerp was bij Kingpins Transformers in Amsterdam. Prominente leiders en fabrikanten uit de denimindustrie kwamen samen om van gedachten te wisselen over transparantie en traceerbaarheid en te vertellen wat de beste uitvoering daarvan voor hen betekent.

Tijdens de eendaagse conferentie, die plaatsvond in het Westergastheater in Amsterdam, werd onderzocht hoe merken, fabrikanten, denim weverijen en chemische producenten transparantie definiëren en leveren, welke informatie moet worden gedeeld (en welke informatie niet mag worden gedeeld) en wat de beste mediums voor het communiceren van transparantie naar de consument zijn. Ook de aanwezigen werd gevraagd wat zij denken dat de consument wil weten van denimfabrikanten, en of zij het transparantie bij het winkelen een prioriteit vinden of niet. FashionUnited woonde de conferentie bij en deelt enkele belangrijke punten.

"Waar duurzaamheid gaat, volgt transparantie"

"Het spanningsveld tussen het recht om te vragen, het recht om te weten en de noodzaak om te weten, daar wil ik me op concentreren. Ik vind dat heel interessant. Transparantie is niet iets dat je moet doen om een gemaakte fout te verdoezelen, en het is ook geen marketinginstrument,” benadrukte Alberto de Conti, hoofd van de modedivisie bij Rudolf Group, een chemische producent. "Chemische bedrijven hebben de verantwoordelijkheid de veiligheid en het welzijn van burgers en werknemers te waarborgen. Bedrijven wordt gevraagd bewust en transparant te zijn. Er zijn verschillende manieren om transparant te zijn: groenere chemicaliën, het delen van informatie via een dataplatform en volledige openbaarheid. "

Hoewel sommigen denken dat volledige transparantie de beste manier is verder te gaan, vervolgt De Conti, is dat in sommige gevallen niet zo, stelt hij. "Wat is volledige openbaarheid. In onze branche is er geen definitie van wat dat betekent - tenminste, daar is niet iedereen het over eens. Er zijn verschillende definities en benaderingen - die allemaal geldig zijn. Maar er is geen enkele autoriteit eindverantwoordelijke, de laatste referentie die iedereen erkent. Wanneer het specifiek gaat om nieuwe soorten chemicaliën, dan is volledige openbaarmaking niet logisch.” Hij benadrukt dat volledige openbaarmaking vrij nutteloos is als het gaat om nieuwe soorten modules of chemische componenten, aangezien het bedrijven die miljoenen dollars hebben uitgegeven aan de ontwikkeling van nieuwe producten, dwingt hun intellectuele eigendom te delen en daardoor nieuwe innovaties worden gehinderd, en mogelijk zelfs vertragen.

"Volledige openbaarmaking zou een rem kunnen zijn op innovatie", suggereert De Conti. Een denimindustrie die garandeert dat alles op een veilige en eerlijke manier is gemaakt, en 'redelijk transparant' is voor zowel producenten als consumenten, is het optimale ideaal, concludeert De Conti, waarin hij zijn steun uitspreekt voor initiatieven zoals de ZDHC* 'Gateway'-module, de eerste verenigbaar platform voor ZDHC-gegevensuitwisseling dat chemische formuleringsbedrijven de mogelijkheid biedt op veilige wijze chemische informatie te delen in overeenstemming met de ZDHC-normen en -hulpmiddelen. Hoewel hij hoopt dat alle merken van de industrie hun eigen weg vinden en informatie beginnen te delen, weten De Conti en de andere experts dat er nog veel werk aan de winkel is in de denimindustrie.

"Gen Z en Millennials halen de meeste informatie uit sociale platforms, zoals Instagram, Snapchat en YouTube. Deze media zijn erg belangrijk geworden voor storytelling. Daarom zien we een connectie tussen transparantie en storytelling,”

Tricia Carey, wereldwijde bedrijfsdirecteur van Lenzing

"Transparantie blijft een uitdaging" in de duurzaamheidsreis van de denimindustrie

"Transparantie blijft een uitdaging in de duurzaamheidsreis van de sector, vooral op een dieper niveau", zegt dr. Christina Raab, de uitvoerend directeur van de ZDHC Foundation. Hoewel er vooruitgang wordt geboekt als het gaat om transparantie op het gebied van chemicaliën, blijft het verder in de supply chain en op grotere schaal een uitdaging. Bovendien is een groot deel van de informatie die bedrijven delen nog steeds gekoppeld aan wat ze wettelijk moeten onthullen, in plaats van informatie dat zij willen delen. Dr. Raab is van mening dat bedrijven zich moeten afvragen "wat wil de consument weten, wat moet hij weten en heeft hij het recht om te weten?" Idealiter zou ze graag de lancering zien van een transparant raamwerk voor het delen van informatie met consumenten, een die is gebouwd op het veiligere gebruik van chemicaliën en de toeleveringsketen duurzaamheidsprestatie via een holistische benadering.

Ignasi Cubiñà. mede-oprichter en directeur van Eco Intelligence Growth (EIG), is van mening dat "je de juiste vragen moet stellen” om transparantie betekenis te geven. Het identificeren van gaten in de implementatie van een circulaire economie in de branche, ziet hij als volgende gunstige stap richting transparantie op de lange termijn, omdat het zal helpen bestaande gegevens te optimaliseren en het beter begrijpen van de producten op een modulair niveau. Hij deelt dat hij in het verleden van mening was dat het afstemmen van EIG geaccrediteerde beoordelingen van producten tegen het Cradle to Cradle Certified Products-programma, zijn beoordelingsproces zou verzwakken. Maar toen besefte hij dat er andere certificeringen ontwikkeld waren voor het beoordelen van bepaalde stadia in de keten waar de GAC-accreditatie van zou kunnen profiteren. "We spreken dezelfde taal", stelt hij. "Nu is de vraag hoe deze normen omgezet kunnen worden in bottom-line parameters voor de industrie."

Het concept van transparantie is in de loop der jaren veranderd, bij veel kleding- of textielbedrijven was het geen key area om geadresseerden - zelfs niet Lenzing, een producent van cellulosevezels textiel en non-wovens, vooral bekend van het creëren van Tencel. Tricia Carey, de wereldwijde bedrijfsdirecteur, onthult dat in de jaren 80 transparantie niet de belangrijkste focus voor het bedrijf was. Maar door de jaren heen veranderden er dingen, Lenzing begon in de jaren 2000 te denken aan 'greenwashing'. "We wilden alleen over transparantie praten als er iets goeds was om over te praten", vertelt Carey. Toch kwam de focus geleidelijk te liggen op duurzaamheidsinspanningen, waarvan de publicatie van een eerste duurzaamheidsverslag in 2013 er een van was, wat zorgde voor een verandering bij het bedrijf. Carey: "Waar duurzaamheid gaat, volgt transparantie. "

"We zien een verband tussen storytelling en transparantie"

Lenzing deelt publiekelijk informatie over welk soort bomen zijn gebruikt om cellulosevezels te maken. Uit welke regio of welk land deze komen en hoeveel water en energie ze gebruiken voor de productie van de vezels. Het bedrijf heeft ook een proces voor vezel identificatie geïmplementeerd, waardoor zij merkcertificering kunnen bieden voor alle merkvezels. Maar hoe deelt Lenzing deze informatie met zijn consumenten? Vroeger uiten klanten hun bezorgdheid aan Lenzing via brieven, waarbij zij vroegen of het hout uit oude bossen werd gebruikt, nu kunnen consumenten de antwoorden op hun vragen online, via Lenzing's website Carved in Blue, vinden.

"Ik denk dat consumenten willen weten dat mensen die hun producten maken op dezelfde manier worden behandeld als hun vrienden en familie”

Mariette Hoitink, managing director van HTNK en denim insider

"Gen Z en Millennials halen de meeste informatie uit sociale platforms, zoals Instagram, Snapchat en YouTube. Deze media zijn erg belangrijk geworden voor storytelling. Daarom zien we een connectie tussen transparantie en storytelling,” voegt ze eraan toe. Veel sprekers koppelen het succes van denimmerken zoals Everlane aan hun benadering van transparantie en hoe ze het gebruiken hun merkverhaal aan consumenten te vertellen. Toch waren de meeste aanwezigen het aan het einde van de dag erover eens dat volledige transparantie niet noodzakelijkerwijs iets is wat consumenten willen. "Ik denk dat de consument gewoon wil weten dat zijn producten op een veilige en bewuste manier zijn gemaakt", benadrukt Mariette Hoitink, managing director van HTNK en denim insider. "We zijn hier bijna als een familie, de denimindustrie is niet zo groot, en ik denk dat consument wil weten dat mensen die zijn producten maakt op dezelfde manier als hun vrienden en familie worden behandeld," aldus Hoitink.

Zero Discharge of Hazardous Chemicals groep (ZDHC), legt zich sinds 2011 toe op het realiseren van een productieproces zonder het gebruik van chemicaliën. De organisatie stelde in het jaar van oprichting de zogenaamde Joint Roadmap op: een document waarin stappen op weg naar een schoon productieproces worden beschreven. Enkele voorbeelden hiervan zijn het doen van onderzoek naar veiligere productiemethoden en het geven van trainingen aan leveranciers.

Dit artikel verscheen eerder op FashionUnited.uk. Vertaling en bewerking: Esmée Blaazer.

Foto's: Eigendom van Kingpins