• Home
  • Nieuws
  • Beurzen
  • Modebeurzen Berlijn sluiten af met groot debat over hun toekomst

Modebeurzen Berlijn sluiten af met groot debat over hun toekomst

Door Jan Schroder

bezig met laden...

Scroll down to read more
Beurzen|ACHTERGROND

Berlijn - De modebeurzen van Berlijn hadden vorige week donderdag nog maar net hun deuren gesloten toen Jörg Wichmann het debat opende over de toekomst van de beurzen. De CEO van de Panorama beurs kondigde haast revolutionair klinkende plannen aan: Panorama zou zich “offensief opstellen om tegemoet te komen aan de behoefte van de branche aan een gedeelde locatie voor alle evenementen in Tempelhof Berlijn,” aldus Wichmann in een persverklaring.

”We hebben de kans om Berlijn opnieuw in te richten als modebestemming. We zullen contact opnemen met alle betrokkenen om de mogelijke modellen en scenario’s te bespreken. Alle opties liggen op tafel,” zei Wichmann. De eerste gesprekken hebben al plaatsgevonden, onthulde hij. Met dit initiatief kwam de focus weer te liggen op de enorme centraal gelegen hallen van de voormalige Luchthaven Tempelhof. Van 2009 tot 2014 boden zij onderdak aan de gigantische Bread & Butter beurs. Sinds de ondergang van die beurs werden de hallen onder andere als onderdak voor vluchtelingen gebruikt.

Anita Tillmann, Managing Partner van de Premium Group, het andere grote beursbedrijf, vindt ook dat Tempelhof bepaalde charmes heeft als locatie. Toch is het samenbrengen van alle Berlijnse beurzen op dit moment niet een prioriteit voor haar. In plaats daarvan is zij van plan “alle formaten van de Premium Group te fuseren,” aldus Tillman, die door het Duitse vakblad Textilwirtschaft geciteerd werd.

Panorama rapporteert bezoekersrecord

Het bericht van Wichmann kwam na het opmerkelijke succes van Panorama op diens huidige locatie, de ExpoCenter City. De beurs, waar 600 voornamelijk commerciële merken hun nieuwe collecties voor Herfst/Winter 2019-20 presenteerden, rapporteerde een nieuw bezoekersrecord. De eerste dag telde al twintig procent meer bezoekers dan tijdens de vorige wintereditie, aldus de organisatoren. “We zijn overweldigd door de het succes van de beurs,” zei Wichmann. “Exposanten en bezoekers hebben opnieuw het Panorama Berlijn format tot benchmark voor het seizoen verklaard.”

Het kleine maar zeer gespecialiseerde platform Selvedge Run profiteerde van de grote menigte in de ExpoCenter City. Na een langdurige samenwerking met Panorama, werd de nichebeurs voor ambachtelijke mode- en accessoiremerken en exclusieve denimproducenten afgelopen herfst overgenomen door Panorama en fuseerde met het hoofdevenement. Selvedge Run nam voor het eerst plaats als onderdeel van Panorama, maar behield zijn unieke karakter dankzij zijn vrijstaande locatie in de entreehal en zijn onmiskenbare uiterlijk.

De ruim zeventig exposanten profiteerden van de fusie. “Het aantal bezoekers is aanzienlijk gestegen sinds de vorige editie en de conclusie die we kunnen trekken wat de nieuwe locatie en de fusie met Panorama Berlijn betreft is duidelijk positief,” aldus Sean Brandenburg, een van de oprichters van Selvedge Run, die als Product Manager aanbleef. De exposanten zijn net zo tevreden: naast de traditionele kopers die speciaal voor het Selvedge Run merkenportfolio waren gekomen, trokken ze ook de belangstelling van bezoekers aan Panorama.

Premium gaat voor een "meer dynamische" beleving

Premium Group heeft nog geen informatie vrijgegeven over de ontwikkelingen van de bezoekersaantallen tot nu toe. Er waren dit seizoen een aantal veranderingen aan het hoofdevenement, Premium, dat opnieuw zo’n 1.800 collecties presenteerde. Naast een nieuwe verdeling concentreerden de organisatoren zich op het creëren van “een veel meer dynamische en nieuwe beursbeleving,” verklaarde Anita Tillmann in haar slotverklaring. Zo werden de exposanten onder andere gevraagd een aantal van hun belangrijkste looks te presenteren op paspoppen, in plaats van ze slechts aan een kledingrek op te hangen. “Alhoewel ik moet toegeven dat de implementatie vrij lastig was en we met kritische geluiden geconfronteerd werden, bleek de beslissing de juiste,” aldus Tillmann. De stemming van de exposanten leek in feite voornamelijk positief te zijn.

De vernieuwingen zijn echter nog steeds in volle gang. “70 procent van deze veranderingen” heeft plaatsgevonden, aldus Tillmann. Zij heeft de exposanten ook aangemoedigd om verdere stappen te nemen. “Er is nog veel ruimte voor groei” wat de presentatie van de ontwerpen betreft, zegt zij. “Helaas stralen sommige stands nog weinig uit. Creativiteit is geen begrotingskwestie.”

Seek viert tiende verjaardag, Neonyt maakt succesvol debuut

Bij Seek, ook een Premium Group evenement, werden slechts een paar kleine aanpassingen gedaan vergeleken met vorige seizoenen. Er was immers geen reden voor grote veranderingen aan de beurs voor klassieke en hoogwaardige vrijetijdsmodemerken, die zijn tiende verjaardag vierde; het concept is al jaren een groot succes. Dit seizoen werd Seek wederom bezocht door een groot, zeer jong en internationaal publiek, die de nieuwe collecties van ruim 250 merken in het Arena Treptow kwamen bekijken. De bezoekers moesten het doen zonder de zusterbeurs van Seek, Bright genaamd, die in de afgelopen seizoenen in een gebouw ernaast plaatsvond. Premium Group staakte het platform voor skate- en streetwear om een nieuw concept te ontwikkelen. Op dit moment lijkt een terugkeer van de beurs aankomende zomer zeer onwaarschijnlijk.

Voorts maakte vorige week Neonyt een succesvol debuut en vestigde zich als de centrale beurs voor duurzame kleding. Het nieuwe evenement vloeide voort uit de fusie tussen de Green Showroom en Ethical Fashion Show platforms, beiden onderdeel van het beursbedrijf Messe Frankfurt. Bij Neonyt toonden ruim 150 internationale merken hun collecties op Kraftwerk Mitte. Olaf Schmidt, vicevoorzitter van Textielproducten en Textieltechnieken bij Messe Frankfurt, was zeer tevreden met de première: “Het concept van Neonyt werkte perfect,” liet hij in een persverklaring weten. “Bezoekers, exposanten, sprekers en partners – iedereen die we spraken was razend enthousiast.”

Exposanten benadrukken belang van traditionele modebeurzen

Bij Neonyt waren de exposanten bijzonder verheugd dat veel inkopers van conventionele retailers belangstelling hadden getoond voor duurzame producten. Sterker nog, naarmate de week vorderde werd duidelijk dat milieuvriendelijke mode steeds meer een natuurlijk onderdeel van de mode-industrie wordt. Dit bleek uit het groot aantal duurzame merken bij Panorama en Premium.

In het algemeen was men het er in Berlijn over eens dat traditionele beurzen nog steeds onmisbaar zijn. Twijfels over hun belang na recente grote veranderingen in de modebranche werden door de meeste exposanten weerlegd. Voor hen bieden beurzen nog een unieke gelegenheid om persoonlijk te communiceren met diverse inkopers en zijn daarom onontbeerlijk. Ze stellen bedrijven in staat hun collecties in detail toe te lichten, interesse te kweken en nieuwe klanten aan te trekken. Een digitale omgeving of standalone showrooms zouden dit niet kunnen, aldus de exposanten.

Het origineel van dit artikel verscheen maandag 21 januari op FashionUnited.de. Vertaling en bewerking vanuit het Engels: Wendela van den Broek

Foto’s via: FashionUnited(5), Messe Frankfurt(1)

Berlijn
Berlin Fashion Week
Bright
modevakbeurs
Neonyt
Panorama
Premium
Seek
Selvedge Run
TRADEFAIRSEASON