• Home
  • Nieuws
  • Beurzen
  • Ondanks weinig bezoekers blijft geloof in Go Fashion Fair

Ondanks weinig bezoekers blijft geloof in Go Fashion Fair

Door Yasmine Esser

bezig met laden...

Scroll down to read more

Beurzen

Inkopers en winkeliers moeten gewoon nog even wennen aan het nieuwe concept, denkt Sylvie Verdierre. Samen met haar zoon Stephan Waals zette ze een jaar geleden de beurs voor duurzame mode, Go Fashion Fair, op. Afgelopen weekend had het evenement voor het eerst een nieuw concept: bezoekers betalen entree, 79 euro, en krijgen 7,5 procent korting op hun orders. Exposanten betalen niets. Katell Gélébart van het merk Art d'eco: "De organisatie dacht dat dat een goed idee was, maar er zijn maar weinig bezoekers."

Ja, het is rustig op maandagmiddag, de tweede dag van de Go Fashion Fair in de Kromhouthal in Amsterdam-Noord. De organisatie kan dat niet ontkennen. Verdierre denkt dat het allemaal gewoon tijd nodig heeft. "Ten eerste denken inkopers dat eco-mode niets voor hen is, terwijl je hier merken ziet uit alle verschillende segmenten en in verschillende stijlen. En ten tweede is het te ver weg van de Modefabriek."

Verdierre was graag een samenwerking aangegaan met de modebeurs die de afgelopen twee dagen voor de achtendertigste keer plaats vond in de Rai in Amsterdam. Ze had plannen voor een shuttleservice. Al zou het nog mooier zijn als de beurs ook in de Rai zou kunnen plaatsvinden. "Helaas wil de Modefabriek tot nu toe niet samenwerken. Ze zien ons als een concurrent voor hun platform Mint."

‘Het is een eer om tussen alle mooie merken te staan op de Go Fashion Fair’

Ilana van der Sande van Ilsa Agenturen staat met het Italiaanse merk Deha op de beurs: een merk met dans- en yogakleding en casual kleding voor overdag. "Gisteren was het nog erger," zegt ze over de lage opkomst. "Toch blijf ik echt geloven in dit concept. Het is zo jammer dat inkopers niet op de hoogte zijn van deze beurs, want nu het zo rustig is komen exposanten de volgende keer niet meer terug."

Ook Márcia de Carvalho, ontwerpster van het merk Chaussettes Orphelines, blijft geloven in het concept van de Go Fashion Fair. Het label uit Parijs zamelt eenzame sokken in, om daar weer nieuwe van te breien. "Hoe de zaken gaan? We hebben één nieuw verkooppunt dankzij de beurs, dus ja, we hebben zaken gedaan, maar niet veel. Er zijn weinig bezoekers. Maar schrijf alsjeblieft een positief verhaal, zodat meer inkopers de volgende keer wel komen. Want er zijn hier echt heel mooie merken. Het is een eer om daar tussen te staan. Het is een goed initiatief en echt een mooie locatie."

250 inkopers en retailers kochten kaartje Go Fashion Fair

Volgens Verdierre hebben 250 inkopers voorafgaand aan het event een ticket gekocht, via de website Gofashionfair.com. "Er zijn ook mensen die bij de deur een kaartje hebben gekocht, dus het totale aantal bezoekers weten we nog niet," zegt ze. Op maandagmiddag was er echter geen controle. Wie wilde kon gewoon doorlopen. "Dat is niet de bedoeling," reageert ze.

Bang dat exposanten afgeschrikt worden door de lage opkomst, is Verdierre niet. "We hadden nog wel honderd labels die wilden komen, maar waar we geen plek meer voor hadden." Toch vat exposant Katell Gélébart van Art d'eco de beurs samen als: "Een mooie selectie van merken met een goede kwaliteit, maar een verspilling van onze tijd."

GO Fashion Fair
green orange fashion fair