Geen gemopper op de Modefabriek
bezig met laden...
Genoeg bezoekers, de paden zijn niet te smal, je kunt op verschillende plekken koffie drinken om zaken te doen en je kunt zelfs boeken kopen, vat Oliver Frielingsdorf, de kersverse directeur van Gaastra, de Modefabriek samen. De Nederlandse modevakbeurs vindt deze zondag en maandag voor de achtendertigste keer plaats in de Rai in Amsterdam. De sfeer: druk doch relaxt en niemand is negatief.
Nieuw op de Modefabriek is het platform voor premium mannenmode Style Matters. Op het platform - dat de vervanger is van het twee jaar geleden geïntroduceerde Chapter - niet alleen modelabels als Arma Men, Atelier Noterman en Brooksfield, maar ook accessoires en branchevreemde producten zoals parfum.
Ook het nieuwe platform The Works besteedt aandacht aan producten die geen kledingstukken zijn. Retailers kunnen er terecht voor zaken als tasjes, etalagepoppen en kassasystemen.
Toch gaat de meeste aandacht van inkopers en retailers naar Mint, het platform voor duurzame mode. "Het is druk joh. En we hebben echt een mooi plekje hier," zegt Carlien Helmink van het label StudioJux. Het Nederlandse merk van Helmink en ontwerpster Jitske Lundgren lanceert op de beurs een nieuwe lijn, genaamd By Birdy, in samenwerking met actrice, regisseur en schrijfster Sanne Vogel. "We werkten al langer samen met Sanne," legt Helmink uit. "Zo was er veel Studio Jux te zien in haar film Hartenstraat. We besloten de samenwerking uit te breiden. Ze vertelde dat ze graag jurkjes draagt die dicht op het lijf zitten. En ze vroeg zich af waarom wij dat niet veel hebben. Dat heeft te maken met de beschikbaarheid van materialen. Voor By Birdy hebben we uiteindelijk stukken gemaakt van biologisch katoen met 6 procent lycra."
De Modefabriek goed moment voor lancering nieuwe lijnen, merken en winkelconcepten
Ook Bridget the Label, het merk van presentatrice Bridget Maasland, lanceert op de Modefabriek een nieuwe lijn: Inner Calm. Maasland miste nog een 'easy to wear fashion' lijn voor dames met een stoere twist. De lijn is gepositioneerd in het midden-hoogsegment. Prijzen variëren van 59 tot 129 euro voor broeken en vesten tot 229 euro voor een parka.
Voor Anna Scott betekent de Modefabriek geen nieuwe lijn, maar wel de presentatie van een nieuw koers, inclusief shopconcept. "Ik ben net even uitgeteld gaan zitten," lacht Liselotte Filippo aan het einde van de eerste beursdag. "Maar dat is een goed teken hè. We hebben veel goede reacties gehad op de collectie en ook op ons shopconcept. Vorige week hebben we alles al gepresenteerd op de beurs in Berlijn, dat was heel spannend. Dus hier gingen we iets relaxter naar toe."
Het Nederlandse merk Gaastra debuteert op de Modefabriek. De collectie voor de herfst en winter van 2015 en 2016 is geïnspireerd op de extreme sport ijszeilen."We gaan op meer beurzen staan, omdat we een meisjeslijn gaan lanceren en we gaan meer aandacht besteden aan onze heritage. We hebben de beurs eerst een tijdje geobserveerd voordat we een stand hebben gereserveerd. Ik ben echt tevreden met hoe het tot nu toe gaat," zegt Oliver Frielingsdorf van het bedrijf, op zondagmiddag.
Futura deed hetzelfde als Gaastra: eerst een paar seizoenen de kat uit de boom kijken voor er werd geïnvesteerd in een plekje op de beurs. "We zijn positief verrast door de hoeveelheid internationale bezoekers," zegt Anne Bosman, die het merk uit de jaren tachtig samen met zijn kameraad Tom Renema een nieuw leven in heeft geblazen. Het label staat op het platform Blueprint, en richt zich op minimalistische denim. "Het is een merk zonder poespas," zegt ontwerper Bosman. "Alles wat we gebruiken, van de denims uit Japan tot de knopen, is van goede kwaliteit en dat moet voor zich spreken."
Het label heeft momenteel drie verkooppunten en staat op de Modefabriek om bij meer winkels binnen te komen. Renema: "Eén winkel heeft al toegezegd te zullen inkopen. En een winkel uit Duitsland was ook zeer geïnteresseerd. Maar we hebben nog geen orders geschreven." Dat geeft niet. Het doel - "absolute wereld dominantie" - willen de mannen liever langzaam bereiken. "Snel groeien kan een valkuil zijn."
Het Duitse merk Comma is vooral blij dat er veel Belgische inkopers rondlopen op de Modefabriek. Volgens Larissa Sarjeant, head of international sales is de Benelux één van de belangrijkste markten voor het label. "Het is de vierde keer dat we exposeren op de Modefabriek en ik vind het nog altijd een zeer mooi en goed bezochte beurs," zegt Sarjeant. "Je merkt dat iedereen hier echt zijn best doet. We hebben aardig wat inkopers en retailers gesproken en zijn nu bezig om de orders voor te breiden, die worden volgende week allemaal verwerkt."
Droomwinkels op de Modefabriek
Voor wie vandaag nog een bezoek brengt aan de Rai: ga ook even kijken bij the Editors. De organisatie van de Modefabriek vroeg blogger Sabrina Meijer van Afterdrk, Martijn Nekoui van Moam, Joachim Baan van Current-obsession.com en fashion consultant Carlo Wijnands om een droomwinkel in te richten met stukken van jonge ontwerpers.