Turkse sourcingsbeurs Texhibition Instanbul heeft het oog op verdere groei
bezig met laden...
De vierde editie van de sourcingbeurs Texhibition in Istanbul vond plaats van 13 tot en met 15 september in het expositiecentrum van de stad vlakbij Atatürk Airport. Alle drie de dagen waren levendig en de beurs werd goed bezocht. Volgens officiële cijfers werden er op de eerste dag 7.000 bezoekers geregistreerd, waarvan 5.000 uit Turkije en 2.000 uit het buitenland. In totaal verwachten de organisatoren een eindstand van 20.000 bezoekers, wat iets meer zou zijn dan de 18.525 bezoekers in maart 2023.
Sinds de eerste editie in maart 2022 is het beursbezoek gestaag toegenomen - ondanks de impact van de verwoestende aardbevingen in Turkije en Syrië begin februari 2023, registreerde de editie van maart 50 procent meer bezoekers dan de debuutshow een jaar eerder, maar iets minder dan de tweede editie in september 2022, die meer dan 20.600 bezoekers trok.
Turkije is de op één na grootste leverancier van textiel aan de EU en de op vier na grootste ter wereld, met een zevende plaats in de wereldwijde katoenproductie. De export van textiel bereikte vorig jaar een volume van 6 miljard US dollar (ongeveer 5,64 miljard euro)
Texhibition verder uitgebreid
In drie drukbezochte hallen exposeerden meer dan 440 productiebedrijven breigoed, geweven goederen, denim, garens, prints en accessoires op ongeveer 13.000 vierkante meter. Breigoed nam de meeste ruimte in beslag, gevolgd door geweven goederen, denim, prints en accessoires.
Garenfabrikanten waren helaas een beetje ondervertegenwoordigd, wat vanaf de volgende editie in maart 2024 zal veranderen. "We verwachten 500 tot 600 exposanten en zullen zorgen voor twee extra hallen," zegt Fatih Bilici, voorzitter van het Texhibition comité en vicevoorzitter van de Istanbul Textile Export Association İTHİB.
In de vier edities sinds de start, is Texhibition ook gestaag gegroeid in termen van tentoonstellingsruimte: Het begon met slechts één hal in maart 2022, uitgebreid naar twee hallen op de volgende editie, en drie hallen in 2023. Vooral garenfabrikanten zullen naar verwachting profiteren van de uitbreiding.
Data blijven hetzelfde
De timing aan het einde van de internationale beurskalender blijft echter hetzelfde. Zelfs als de meeste kopers en exposanten al grote internationale beurzen zoals Première Vision in Parijs of Munich Fabric Start hebben bezocht, zal Istanbul de laatste halte blijven voor degenen die nog steeds op zoek zijn naar iets voor hun collecties.
"Juli is te vroeg omdat de collecties nog niet klaar zijn. Daarnaast zijn veel mensen op vakantie," zegt Bilici, om de keuze voor deze datum te verklaren. En wie weet, als Texhibition echt uitgroeit tot "de belangrijkste textielbeurs ter wereld", zoals de organisatoren hopen, dan zou dit het bestelgedrag op de eerdere beurzen weleens kunnen beïnvloeden.
Exposanten leken tevreden met de timing en de gestage stroom bezoekers, die zich vertaalde in bestellingen. "Je ontmoet mensen die echt zaken willen doen," zegt Elif Beğen, exportmanager bij Migiboy, de grootste stoffenfabrikant van Turkije. "Je kunt klanten heel snel bereiken en interessante klanten ontmoeten," voegt ze eraan toe. Migiboy produceert 90 procent van zijn producten voor de export, en zelfs de lokaal verkochte goederen belanden vroeg of laat in het buitenland.
Nieuwe Trend Area groepeert stoffen volgens thema
Een goed ontvangen innovatie was de Trend Area in hal 5, die als doel had om bewustzijn over duurzaamheid te creëren. De acht verschillende gebieden hielpen bezoekers snel te vinden wat ze zochten: Glitterstoffen in het gedeelte "Lumino Noctis" bijvoorbeeld; digitale prints bij "Digital Uprise"; natuurlijke stoffen en rustgevende texturen bij "Serenity"; recyclebare stoffen bij "Eco Revolution"; ethische, veganistische en milieuvriendelijke stoffen bij "Vangard Movement" en "Environmental Activism"; traditionele tot innovatieve stoffen bij "Reconceptual Beauty" en stoffen die gericht zijn op genezing, meditatie en zelfzorg bij "Mindful Escapes."
Elk stofstaal was gelabeld met een verwijzing naar de samenstelling en de fabrikant, samen met het standnummer. Accessoires zoals knopen, ritsen en dergelijke die bij elk gebied pasten werden ook uitgelicht, inclusief veganistische kledinglabels.
Duurzaamheid nog steeds een bijzaak
Afgezien van een grote poster bij de ingang met het thema van de beurs "United for Climate in Textiles", was er weinig te zien van duurzaamheid - geen evenementen, acties of zelfs maar informatie om dieper op het onderwerp in te gaan. De hierboven gepresenteerde Trend Area liet bij een tweede blik zien dat er zelfs onder de stoffen die als duurzaam of veganistisch werden aangeprezen, veel gemengde stoffen waren, veel daarvan met stoffen op basis van aardolie of plastic, wat bewijst dat wat er op dit moment wordt geproduceerd is waar vraag naar is, wat verkoopt, en dat is niet duurzaam.
De exposanten bevestigden dit feit. Zelfs als de vraag naar duurzame producten hoog is, zoals Beğen van stoffenproducent Migiboy bevestigde, komt verkoopbaarheid voor duurzaamheid. "We hebben twee jaar geleden een hennepcollectie geprobeerd, maar de vezellengte was korter en minder bevredigend," herinnert Besim Özek, hoofd strategie en bedrijfsontwikkeling bij Bossa, een van de grootste geïntegreerde textielbedrijven van Turkije.
Bovendien was de vezel relatief hard en hebben gerecyclede vezels beperkingen als het gaat om verven. Zuiver wit is bijvoorbeeld niet mogelijk. Özek zegt dat consumenten op dit punt moeten worden voorgelicht, zodat ze begrijpen wat duurzame vezels, stoffen en textiel wel en niet kunnen.
Duurzamere monostoffen of duurzame alternatieven zoals hennep of brandnetel voldoen niet aan de hoge eisen - bijvoorbeeld in denim - en worden daarom na een paar proefcollecties weggegooid. Voor Özek, die naast bestuurslid van İTHİB ook boer is, is het belangrijk om vanaf de basis te beginnen: met regeneratieve landbouw, bijvoorbeeld. "Dit is de toekomst, meer dan biologisch katoen," aldus Özek. "Het is goed voor de bodem en de opbrengst."
Oguzhan Kuz van denimproducent en groothandel Haseller is het met hem eens. Voor hem is de "Raw Dreams"-lijn van het bedrijf, die minder chemicaliën en water gebruikt, duurzamer dan de "Less is more"-lijn van het bedrijf, die hennep, linnen, Tencel, gerecycled polyester en biologisch katoen gebruikt.
Wat nu?
Hoewel het er aan de buitenkant op lijkt dat de gevolgen van de aardbevingen verzacht zijn, hebben de textiel- en katoencentra rond het zwaar getroffen gebied van Marash het nog steeds moeilijk. De productiefaciliteiten zijn misschien niet fysiek getroffen, maar hun werknemers wel - sommigen zijn nog steeds dakloos, ontheemd of wonen in tenten. Hetzelfde geldt voor de toeleveringsketen en de toewijzing van grondstoffen. Maar de zaken gaan door en orders moeten worden uitgevoerd.
"Sommige mensen vergeten heel snel en pushen je heel hard," zegt Seyda Zümrütoğlu. De verkoop- en marketingmanager voor Europa bij Kipas Holding, een van de grootste volledig geïntegreerde productiefaciliteiten in Europa, voegt daar echter snel aan toe dat de goede samenwerking met belangrijke klanten is behouden en dat hun orders altijd zijn uitgevoerd. "We zijn voor ongeveer 90 procent hersteld en stabieler dan vorig jaar." Ze meldt ook dat nieuwere gebouwen met de nieuwste technologie niet zijn getroffen en dat een nieuwe verffabriek een oude zal vervangen die over ongeveer twee jaar klaar zal zijn.
FashionUnited was uitgenodigd door de organisatie voor een bezoek aan Texhibition. De volgende editie van Texhibition wordt gehouden van 6 tot 8 maart 2024.
Dit artikel verscheen eerder op FashionUnited DE. Vertaling en bewerking naar het Nederlands door Caitlyn Terra.