Abercrombie & Fitch noteert minder verlies dan verwacht in H1
bezig met laden...
Er is weer wat licht aan het einde van de tunnel voor Abercrombie & Fitch, nadat de kledingretailer in de afgelopen eerste helft van boekjaar 2017 flink minder verlies noteerde dan analisten verwachtten. Met dank aan goede resultaten bij het Hollister-merk daalde de omzet bovendien een stuk minder hard dan vorig jaar, liet het Amerikaanse bedrijf donderdag weten.
Verlies maar lagere omzetdaling voor Abercrombie & Fitch in H1
Abercrombie & Fitch’ omzet kwam in het eerste halfjaar uit op 1,44 miljard dollar (1,22 miljard euro), ten opzichte van 1,47 miljard dollar (1,25 miljard euro) in dezelfde periode vorig jaar. Het nettoverlies kwam uit op 75,6 miljoen dollar (64 miljoen euro), terwijl het in de eerste helft van 2016 nog 50,6 miljoen dollar (42,9 miljoen euro) bedroeg. Het bedrijfsverlies daalde naar 91 miljoen dollar (77 miljoen euro).
“We worden aangemoedigd door de duidelijke voortgang bij alle merken. Door de rigoureuze uitvoering van ons strategisch plan, hebben we het derde achtereenvolgende kwartaal van omzetverbetering gerealiseerd,” verklaart CEO Fran Horowitz in een persbericht. “Onze focus blijft dat we dicht bij onze klanten willen staan en het investeren in ons vermogen om te voldoen aan hun behoeften, wanneer, waar en hoe ze zich ook met ons merk verbinden,” aldus de directeur.
Aan het einde van het halfjaar beschikte Abercrombie & Fitch in totaal over 705 winkels in de Verenigde Staten, waarvan 397 van Hollister en 308 van het Abercrombie & Fitch-merk. In de internationale markten heeft het bedrijf nu 188 winkels in totaal.
Goede resultaten Hollister stuwen cijfers Q2
Ook in het tweede kwartaal, dat liep tot aan 29 juli, daalde de omzet minder hard dan eerder. De omzet kwam 1 procent lager uit op 779,3 miljoen dollar (660,5 miljoen euro). Analisten verwachtten eerder dat de omzet zou uitkomen op 758,6 miljoen dollar (643 miljoen euro). De cijfers werden gestuwd door goede resultaten bij het Hollister-merk, dat een omzetstijging van 6 procent naar 446,6 miljoen dollar (378,5 miljoen euro) realiseerde in het tweede kwartaal. Het label Abercrombie & Fitch deed hier echter aan af met een omzetdaling van 8 procent naar 332,7 miljoen dollar (281,9 miljoen euro).
De omzet uit de activiteiten in thuismarkt de Verenigde Staten daalde in de drie maanden met 2 procent naar 470,3 miljoen dollar (398,5 miljoen euro). In de internationale markten kwam de omzet juist 2 procent hoger uit op 309 miljoen dollar (262 miljoen euro).
Het bedrijfsverlies verdubbelde in de periode naar 21,1 miljoen dollar (17,8 miljoen euro). Het verlies kwam uit op 14,6 miljoen dollar (12,4 miljoen euro), ten opzichte van 12 miljoen dollar (10,2 miljoen euro) in dezelfde periode vorig jaar. Het bedrijf rapporteerde een verlies van 0,16 dollar (0,14 euro) per aandeel, terwijl analisten dit eerder schatten op 0,33 dollar (0,28 euro).
Verwachtingen boekjaar 2017 licht bijgesteld
Op basis van de behaalde resultaten verwacht Abercrombie & Fitch voor de rest van het boekjaar een vlakke omzet te realiseren, eventueel met een lichte stijging als gevolg van wisselkoerseffecten. Het bedrijfsinkomen zou daardoor ook iets hoger worden, stelt het bedrijf. In het tweede halfjaar worden volgens de modeketen zeven nieuwe winkels en twee outlet-locaties geopend, terwijl er in de Verenigde Staten zo’n zestig vestigingen worden gesloten door het verlopen van huurcontracten.
Beeld: Abercrombie & Fitch Facebook