• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Alibaba zet in op Amerikaanse markt met aandelen Zulily

Alibaba zet in op Amerikaanse markt met aandelen Zulily

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

De e-commerce gigant Alibaba heeft aandelen gekocht van de Amerikaanse retailer Zulilly. Met 150 miljoen pond aan aandelen bij de ‘flash sale’ retailer wil de Chinese retailer de aanwezigheid in de Verenigde Staten uitbouwen. Dat melden diverse media.

Alibaba heeft door de investering nu 9,2 procent van de aandelen van Zulily in handen. Alibaba had overigens al 7 miljoen aandelen in Zulily, maar heeft er de afgelopen maanden vele aandelen bijgekocht en bezit er nu 11,5 miljoen. Ondanks het feit dat de Chinese e-tailer nu de grootste online business in China en New York heeft, is Alibaba maar beperkt aanwezig in de Verenigde Staten. Het belang in Zulily moet daar verandering in brengen.

Zulily wordt gewaardeerd op 1,5 miljard dollar en staat bekend om de zogeheten ‘flash sales’, waarbij producten tijdelijk veel lager geprijsd worden. De retailer richt zicht op vrouwen en kinderen. De retailer werd ooit gezien als ‘wonderkind’ van de online verkoop, maar draaide slecht in het afgelopen kwartaal. In de afgelopen maanden daalden de aandelen door ‘grote uitdagingen’ met 40 procent. In februari sloot Zulily het kantoor in Groot-Brittannië, om de organisatie vanuit de Verenigde Staten te leiden. De Britse klanten worden nu bediend vanuit Amerika, Canada en Australië. Sinds 2013 is Zulily beursgenoteerd en sinds de openingskoers is het aandeel van 22 dollar gedaald naar 12 dollar.

Darrell Cavens, de CEO van Zulily, laat in een verklaring weten: “We hebben veel respect voor het team van Alibaba en alles wat zij hebben opgebouwd. We zijn vereerd om hen te verwelkomen als aandeelhouders van ons bedrijf.” Naar verluidt is Alibaba niet van plan om Zulily over te nemen, maar wil het enkel ‘leren van het bedrijf’.

Beursgang Alibaba maakt investeringen in buitenlandse markten mogelijk

Vorig jaar maakte Alibaba de gang naar de beurs, die bekend staat als de ‘grootste beursgang ooit’ met een opgehaald bedrag van 25 miljard dollar. Door het vrijgekomen bedrag kon er flink geïnvesteerd worden. Zo heeft Alibaba in de Verenigde Staten de website ‘The 11 Main’ gelanceerd, evenals bezorgdienst Shoprunner en berichtenservice Tango.

Alibaba is in 1999 opgericht door Jack Ma, die nog steeds uitvoerend voorzitter is. Ma staat inmiddels bekend staat als een van de rijkste mannen van China en de bedenker van ‘Singles Day’, de Aziatische tegenhanger van ‘Black Friday’. Hij heeft zijn bedrijf als doel gesteld om de helft van de omzet buiten China te realiseren, maar op dit moment is dat nog slechts 9 procent. Naast de Amerikaanse markt heeft Alibaba ook interesse in de Europese markt, zo zou de Chinese e-commercegigant al in gesprek zijn met Nederlandse retailers over een aansluiting bij Tmall Global, meldt Retailnews. Directeur international e-commerce Ken Ardali van Alibaba zegt in een interview in EtailTrends: “Ik kan op dit moment geen namen noemen, maar er komen wel degelijk ontwikkelingen aan." De Nederlandse retailers G-Star, Flinders en Holland at Home zijn al via Tmall Global actief in China.

Vorige week werd bij de aankondiging van de kwartaalcijfers bekend dat Alibaba een nieuwe CEO heeft aangesteld: Daniel Zhang. De voormalig COO vervangt Jonathan Lu.

Alibaba