Belangrijke overwegingen voordat je een fashion webshop opzet
bezig met laden...
Wil je een online fashion webshop beginnen? Een van de eerste keuzes die je moet maken bij het realiseren van een online onderneming is welk eCommerce platform je gaat gebruiken om jouw winkel op te bouwen.
Factory Store is een Belgische keten met 4 locaties in onder andere Luik en Huy, en runt daarnaast een fashion webshop online: Factory-store.com. We spraken met deze offline en online retailer over hun belangrijkste overwegingen bij het maken van een keuze voor een eCommerce platform.
1. Gemak
Het opzetten van een fashion webshop is meer werk dan je denkt. Niet alleen het bouwen (kies, als je niet afhankelijk wilt zijn van ontwikkelaars, altijd voor een SaaS platform) maar vooral het onderhouden kan veel tijd kosten als je het verkeerde platform kiest. Natuurlijk zien bezoekers alleen de front-end van de website, maar jij moet de backend beheren. Kies om die reden voor een platform wat intuïtief aanvoelt en wat ook snel overgedragen kan worden aan andere mensen die op een bepaald moment misschien het management overnemen. Factory Store bevestigt dit:
“Wat Lightspeed eCom onderscheidt van andere platforms is het gemak in gebruik. Onze mensen die de site beheren kunnen makkelijk onderling de backoffice jongleren”
2. Overzicht
Een van de grootste uitdagingen voor elke retailer is voorraadbeheer. Met de rapportenfunctie van Lightspeed weet Factory Store precies welke producten het best verkopen, en de ingestelde nabestellingspunten maken herbevoorraden een fluitje van een cent. Daarnaast heeft Factory Store veel profijt van de omnichannel-oplossing van Lightspeed: Lightspeed eCom synchroniseert continu de voorraad tussen de offline en online winkel. Wanneer er offline iets verkocht wordt, wordt de voorraad ook online aangepast. Het is dus altijd up-to-date.
3. Eventuele extra’s
Een goede basis is het allerbelangrijkst. Maar zodra die staat kun je je fashion webshop echt onderscheiden van de rest door gebruik te maken van aanvullende apps. Factory-store.com maakt gebruik van MyStockNotifier om hun bezoekers op de hoogte te houden van wanneer uitverkochte producten weer op voorraad zijn, en hebben hun marketing geïntegreerd met mailprogramma Mailchimp. Deze apps zorgen ervoor dat ze minder verkopen verliezen en meer klanten bereiken, en zo op de lange termijn een substantiële groei kunnen maken in hun omzet:
“De integraties die kunnen worden toegevoegd zijn een grote plus. Deze stellen ons in staat om een compleet en op maat gemaakt pakket samen te stellen voor onze online winkel. We betalen misschien tien euro per maand extra, maar verdienen hier veel meer op terug.”
Let dan ook niet alleen op de functies van het eCommerce platform zelf, maar kijk ook naar de hoeveelheid apps die ze aanbieden. Een goed begin van een nieuwe (fashion) webshop vereist een betrouwbaar, makkelijk te beheren eCommmerce platform wat je helpt bij het behouden van het overzicht, en genoeg mogelijkheden biedt tot extra apps om je van de rest te onderscheiden. SaaS-platformen zoals Lightspeed eCom bieden je alles wat je nodig hebt om online te verkopen zonder dat het je te veel tijd of kopzorgen kost.
Klik hier voor meer informatie over Lightspeed.