Conceptstore NYHAVN: “Werken op basis van consignatie is een stuk eenvoudiger door Vendit”
bezig met laden...
Dertig jaar geleden droomde Karen de Vuijst al over een eigen conceptstore. Al wist ze toen nog niet dat het een 'conceptstore' heette. Ze koos toen voor een andere weg en werkte als programmeur en als communicatie-adviseur bij een bank. Tot ze in 2015 tóch besloot haar droom waar te maken en de winkel NYHAVN te openen in Haarlem.
Hoewel het een hele stap was om van het bankwezen over te stappen naar de retail, vond Karen de Vuijst het niet écht spannend. "Ik had de droom al zo lang en het bleef kriebelen. Mijn werk was altijd leuk geweest, maar werd steeds minder uitdagend. Dus toen ik een goede vertrekregeling kreeg dacht ik: ik probeer het gewoon, ik ga een winkel openen. Natuurlijk zag ik eerst wel beren op de weg, zoals mijn gebrek aan ervaring. Maar na een loopbaantraject wist ik dat ik dit écht wilde."
Duurzame conceptstore
Wat ze ook meteen wist, was dat haar winkel zich moest specialiseren in duurzame artikelen. "Vier jaar geleden had duurzaamheid nog een geitenwollensokken-imago. Daarom wilde ik juist laten zien dat er ook heel mooie duurzame producten zijn," vertelt De Vuijst enthousiast. In haar conceptstore NYHAVN in Haarlem verkoopt ze fair fashion, mode-accessoires, cosmetica, interieur-accessoires, (tweedehands) meubels en serveert ze fairchain koffie. "Ik verkoop ook veel lokale merken, zoals Juttersgeluk, dat producten maakt van materiaal dat op het strand is gevonden."
In consignatie
Met een aantal merken werkt ze samen op basis van consignatie. Dat betekent dat ze de producten niet inkoopt, maar achteraf met de merken en ontwerpers afrekent wat er is verkocht. Dit was eerst een heel gepuzzel en gereken. "Een vriend had een soort systeem gebouwd om elke maand de overzichten te kunnen maken met wat er verrekend moest worden. Nu gebruik ik het afrekensysteem van Vendit en kan ik heel eenvoudig een rapportage uitdraaien waar precies op staat wat ik moet afrekenen."
Toen ze de winkel opende, werkte ze met een ander kassasysteem, maar ze merkte al snel dat NYHAVN dat systeem ontgroeide. “Wat ik zo fijn vind aan Vendit is dat ik het voorraadbeheer goed kan bijhouden. Als ik bijvoorbeeld nog maar 4 glazen heb van een bepaald merk, krijg ik een melding dat ik nieuwe moet bestellen. Zo weet ik precies wat ik op voorraad heb en heb ik inzicht in wat goed en minder goed loopt."
Minder administratief gedoe
Ook de administratie is dus gemakkelijker geworden. "Als ik een rapportage nodig heb, bijvoorbeeld over de omzet van vorige maand, heb ik dat met één druk op de knop. Ook kan ik precies invoeren wat de inkoopprijs is van een product en wat voor marge ik wil en dan rekent de kassa de verkoopprijs en de btw voor me uit."
De Vuijst werkt nog niet met het loyaliteitsprogramma van Vendit, maar dit heeft ze wel op haar verlanglijstje voor de toekomst staan. Zo kan ze trouwe klanten belonen.
"Het is een heel toekomstgericht systeem. Ik wil graag nog verder groeien en dan denkt de kassa met je mee. Zo ben ik onlangs - na lang wikken en wegen - toch met online verkopen gestart via e-commerce platform Trouva, waar onafhankelijke winkels zich bij kunnen aansluiten. Ook ben ik een samenwerking aangegaan met het Haarlemse Hoody. Daar kun je online bestellen als je niet zelf de stad in kunt gaan en dan bezorgen zij onze producten met een fietskoerier bij je thuis. Zo'n mooi duurzaam concept past helemaal bij NYHAVN."
Voor meer informatie kijk op: www.vendit.nl of op de branding page.