• Home
  • Nieuws
  • Business
  • De omzet van Nike Q2 stijgt, de winst daalt met 8 procent

De omzet van Nike Q2 stijgt, de winst daalt met 8 procent

Door Marjolein Stormezand

bezig met laden...

Scroll down to read more
Business

Sportmerk Nike zag de omzet tijdens het tweede kwartaal stijgen met 5 procent tot 7,3 miljard euro, maar de winst daalde weer met 9 procent tot 647 miljoen euro. Nike laat via een verklaring weten dat de omzetgroei van 5 procent werd aangedreven door internationale markten en door de aanhoudende kracht van Nike Direct. Dit compenseerde de daling in de wholesale-omzet. De verwaterde winst per aandeel bedroeg 0,46 dollar, een daling van 8 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar.

De omzet voor Nike Inc steeg met 5 procent tot 8,6 miljard dollar (7,3 miljard euro), een stijging van 3 procent op een valuta-neutrale basis. De inkomsten voor het merk Nike bedroegen 8,1 miljard dollar (6,8 miljard euro), een stijging met 4 procent op basis van constante wisselkoersen, aangedreven door EMEA (Europa, Midden-Oosten en Afrika) en China, inclusief groei in de categorieën basketbal voor sportkleding van Nike. De omzet voor Converse bedroeg 408 miljoen dollar (344 miljoen euro), een daling met 4 procent op een valuta-neutrale basis. Dit bleek uit de kwartaalcijfers die het bedrijf publiceerde.

"Dit kwartaal, geleid door onze Consumer Direct Offense, hebben we de internationale groei versneld en een onderliggende dynamiek in onze binnenlandse activiteiten opgebouwd", zegt Mark Parker, Chairman, President en CEO van Nike in een verklaring. Hij voegt eraan toe: "Voor de tweede helft van het fiscale jaar is Nike's innovatieve lijn nog nooit zo sterk geweest en we zullen doorgaan met actief vormgeven aan retail door middel van nieuwe gedifferentieerde ervaringen."

De brutowinst voor het tweede kwartaal daalde door hogere productiekosten per eenheid en ongunstige wisselkoersen tot 43 procent. Het nettoresultaat daalde met 9 procent tot 767 miljoen dollar (647 miljoen euro).

Beeld: Nike

kwartaalcijfers
Nike
Q2