• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Financiële tegenslagen bij Abercrombie & Fitch

Financiële tegenslagen bij Abercrombie & Fitch

Door Yasmine Esser

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

"2014 was een jaar van grote veranderingen voor Abercrombie & Fitch," zegt Arthur Martinez, executive chairman, in een persbericht met teleurstellende financiële resultaten. In het afgelopen boekjaar heeft Abercrombie & Fitch een bedrijfsresultaat van 51,8 miljoen dollar geboekt. Een jaar eerder was dat 54,6 miljoen dollar.

Het Amerikaanse modebedrijf zag in het vierde kwartaal de nettowinst met 32 procent dalen, van 66,1 miljoen dollar naar 44,4 miljoen dollar. De netto omzet daalde in het vierde kwartaal met 14 procent naar 1,12 miljard dollar.

Martinez geeft toe dat de omzet in het vierde kwartaal enigszins lager uitviel dan verwacht. En de resultaten over het gehele boekjaar vielen zelfs ruim onder de oorspronkelijke verwachtingen.

Teleurstellende resultaten bij Abercrombie & Fitch in 2014

Ondanks alle tegenslagen blijft de topman positief. "Ik denk dat alle veranderingen ons op de juiste weg hebben geholpen naar winstgevendheid en waarde voor onze aandeelhouders."

In september vorig jaar maakt Abercrombie & Fitch bekend de grote logo's op kledingstukken af te schaffen. De grote logo’s waren ooit erg populair bij de jonge doelgroep van de keten, maar zijn uit de gratie geraakt. Eerder vorig jaar werden voor het eerst zwarte kledingstukken gelanceerd. Verder staat de muziek in de winkels zachter en mag er daglicht in de filialen komen.

Het vertrek van CEO Mike Jeffries vorig jaar is ook een grote verandering voor de Amerikaanse keten. In februari 2013 werd al duidelijk dat de aandeelhouders van Abercrombie & Fitch van Jeffries af wilden. Hij zou een 'grote belemmering' zijn voor een eventuele verkoop van het bedrijf ter waarde van 4,5 miljard dollar. In december 2014 liet hij zich, met 60 miljoen dollar op zak, 'met onmiddellijke ingang met pensioen' sturen.

Abercrombie & Fitch gaat outletwinkels openen

Dit jaar wil Martinez de klantervaring in de winkels verbeteren. Ook zal er geïnvesteerd worden in omnichannel business. Verder wil hij manieren zoeken om kosten te verminderen en efficiënter te werken. Ten slotte moet Abercrombie & Fitch internationaal uitbreiden.

Het bedrijf is van plan om vijftien winkels te openen in de belangrijkste groeimarkten China, Japan en het Midden-Oosten en vier in Noord-Amerika. De onderneming is ook van plan om elf nieuwe outletwinkels te openen in de Verenigde Staten. Daarnaast verwacht de Abercrombie & Fitch ongeveer zestig winkels in Amerika te sluiten tijdens het boekjaar, omdat huurcontracten aflopen.

Martinez: "We verwachten dat de eerste helft van 2015 uitdagend zal blijven. Wij zijn echter van mening dat alle veranderingen hun vruchten zullen afwerpen in de tweede helft van het jaar."

A&F
Abercrombie & Fitch
Mike Jeffries