• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Gerry Weber past businessmodel en verwachting aan na teleurstellend H1

Gerry Weber past businessmodel en verwachting aan na teleurstellend H1

Door Caitlyn Terra

bezig met laden...

Scroll down to read more
Business

Gerry Weber International AG gooit het businessmodel op zijn kop, zo maakt het bekend in het rapport over het eerste halfjaar. Het bedrijf introduceert een nieuw businessmodel dat sneller en flexibeler op de markt moet inspelen, aldus het bericht.

Beweeg over de grafiek om meer te weten te komen.

In het eerste half jaar behaalde de groep een omzet van 404,7 miljoen euro. Dit betekende een daling van 5,4 procent. De daling werd vooral veroorzaakt door een fikse daling in het eerste kwartaal van 9,3 procent. In het tweede kwartaal nam de omzet af met 1,7 procent. De afzwakking van de daling heeft de groep mede te danken aan het positieve momentum bij een van de merken, Hallhuber. Daarnaast heeft de groep nieuwe maatregelen getroffen en leveringen in de groothandel aangepast.

Het ‘core retail’ segment van de groep, waar Gerry Weber, Taifun en Samoon onder vallen, zag in de eerste zes maanden van het boekjaar een omzetafname 14,2 procent naar 165 miljoen euro. Het segment merkt de gevolgen van winkelsluitingen die worden uitgevoerd volgens het Fit4Growth plan. Hallhuber geniet nog steeds van een positief momentum en zag dan ook de omzet met 12,2 procent stijgen naar 104,3 miljoen euro.

Vanwege de resultaten van het afgelopen half jaar stelt Gerry Weber International AG de verwachting voor het gehele jaar bij. Zo verwacht het bedrijf een EBIT dat tussen de nul en 10 miljoen negatief is. De omzet zal naar verwachting uitkomen tussen de 830 en 840 miljoen euro.

Naast de verwachtingen die zijn bijgesteld, past de groep ook het business model aan naar een verticale aanpak met het Performance Programma. “De aanpassing van ons business model is een revolutie voor Gerry Weber,” aldus CEO van het bedrijf Ralf Weber. “We zullen de manier waarop we denken veranderen en vanaf het begin werken zodat we een betere verticale integratie zullen hebben en een volle focus op de consument. We zullen sneller, moderner en flexibeler worden.” Als onderdeel van de veranderingen zullen er 140 tot 150 banen geschrapt worden in de komende twee jaar, zo meldt het bedrijf.

Beeld: Facebook Gerry Weber

Gerry Weber
Gerry Weber International AG
Hallhuber
MULTIMEDIA
SAMOON
Taifun