• Home
  • Nieuws
  • Business
  • GfK: Smartphone dient steeds vaker als een ‘digitale portemonnee’

GfK: Smartphone dient steeds vaker als een ‘digitale portemonnee’

Door Tessa Guntlisbergen

30 jan. 2019

Nederlandse consumenten laten hun smartphones vaker liggen als het gaat om telefoneren en sms’en, en gebruiken het apparaat in plaats daarvan meer en meer bij het doen van online aankopen. Dat concludeert marktonderzoeker GfK in zijn jaarlijkse 'Trends in Digitale Media'-onderzoek dat onlangs werd gepubliceerd.

In 2018 gebruikte 36 procent van de respondenten, 1.188 Nederlandse internetgebruikers van 13 jaar en ouder, hun smartphone als portemonnee voor e-commerce aankopen. Een jaar eerder bedroeg dit nog 30 procent, aldus GfK. Van de respondenten was 91 procent afgelopen jaar in het bezit van een smartphone, wat neerkomt op 12,6 miljoen Nederlanders.

Uit het onderzoek blijkt verder dat het gebruik van tablets vermindert, en dat virtuele assistenten zoals Google Home aan populariteit winnen. De meest bekende virtuele assistent onder Nederlanders is Siri van Apple. De bekendheid van Alexa, de virtuele assistent van e-tailer Amazon, verdrievoudigde in 2018. Alexa is momenteel bekend bij 15 procent van de Nederlandse consumenten.