Groei Primark Nederland blijft achter bij aantal winkels
bezig met laden...
Dankzij de opening van een groot aantal nieuwe winkels en positieve wisselkoerseffecten zag Primark haar omzet in het afgelopen half jaar met 21 procent, of 11 procent bij constante koersen, stijgen naar 3,22 miljard pond (3,85 miljard euro). Dat maakte moederbedrijf Associated British Food onlangs bekend. In Nederland kwam de omzet 18 procent hoger uit dan in dezelfde periode vorig jaar.
“De onderliggende groei van de groep in constante wisselkoersen was sterk in de eerste helft,” stelt Associated British Food-CEO George Weston in een persbericht. “Primark realiseerde een aanzienlijke groei in winkeloppervlak die, samen met het sterke consumentenaanbod, heeft bijgedragen tot een verdere toename van ons aandeel in de gehele kledingmarkt,” aldus de directeur.
Omzet Primark groeit met 21 procent in H1
De wereldwijde omzetgroei van Primark is volgens het bedrijf met name het gevolg van de stijging van het winkeloppervlak. De totale verkoopruimte groeide het afgelopen half jaar met 0,8 miljoen vierkante meter, wat neerkomt op 12 procent. Dat was te danken aan de veertien nieuwe winkelopeningen in Groot-Brittannië, Ierland, Nederland, Frankrijk, Italië, Spanje, Duitsland en de Verenigde Staten. In Groot-Brittannië werden tevens twee bestaande winkels naar grotere en meer centrale locaties verplaatst.
De fast fashion keten zag haar operationele winst echter licht dalen met 2 procent bij constante wisselkoersen. De winst kwam uit op 323 miljoen pond (386 miljoen euro), wat het bedrijf toeschrijft aan de sterke Amerikaanse dollar op de invoerkosten. Het voegt daaraan toe dat het volledige effect van de zwakke pond tegenover de sterke dollar zal resulteren in een grotere margedaling in de tweede helft van het huidige boekjaar, omdat ze in de eerste helft wat gunstiger waren.
Vergelijkbare omzet Primark Nederland lager in H1
De omzet van de Nederlandse winkels groeide in de eerste zes maanden tot eind maart met 18 procent. De winkelruimte steeg in die periode echter met 32 procent, met dank aan de opening van de flagshipstore in Amsterdam afgelopen december. Daardoor liep de vergelijkbare omzet iets terug.
Na het einde van het eerste halfjaar opende Primark bovendien een nieuwe winkel in Zwolle. Ook in België werd een nieuwe vestiging geopend, in Charleroi. Daarmee komt het totaal aantal winkels nu op ruim 330.
Grotere druk op winst in tweede halfjaar
Naast de negatieve wisselkoerseffecten, verwacht Primark in de tweede helft van het boekjaar last te krijgen van sterke concurrentie van ketens als H&M en Zara. Omdat ook de lage prijzen snijden in de winstmarges, hoopt de kledingketen te kunnen groeien door het openen van meerdere nieuwe winkels. Het bedrijf verwacht in het gehele boekjaar 2017 1,5 miljoen vierkante meter winkeloppervlak aan haar bestand te hebben toegevoegd.
In het kort
Beeld: Primark website