H&M Group sluit boekjaar 2018 af met lichte omzetgroei van 5 procent

H&M Group (Hennes & Mauritz AB) heeft zijn cijfers voor het vierde kwartaal van boekjaar 2018 gerapporteerd en sluit daarmee het financiële jaar af. H&M Group zag zijn omzet in het volledige boekjaar 5 procent stijgen naar 244,26 miljard Zweedse Kroon (23,83 miljard euro). Exclusief btw noteerde de groep een omzetgroei van 3 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Winstcijfers van boekjaar 2018 zijn nog niet gedeeld in het persbericht.

In het vierde kwartaal van boekjaar 2018 kwam de omzet, zonder btw, uit op 56,4 miljard Kroon (5,49 miljard euro). Dat is volgens het bedrijf een stijging van 12 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Bij lokale wisselkoersen nam de omzet inclusief btw met 6 procent toe. Het bedrijf gaat in het persbericht niet in op details van de cijfers.

Omzet H&M Group stijgt in FY 2018 5 procent naar 244,26 miljard Zweedse Kroon (23,83 miljard euro)

De winst van H&M Group neemt sinds 2015 jaarlijks af, als gevolg van teruglopende bezoekersaantallen in de winkels en de moordende concurrentie in het highstreet-segment, zowel online als offline. In 2017 kwam de nettowinst van de groep uit op 16,2 miljard Zweedse Kroon (1,6 miljard euro), het jaar ervoor was dit nog 20,5 miljard Zweedse Kroon (2 miljard euro). Het bedrijf noteert de afgelopen jaren een lichte omzetgroei.

Om die reden kijkt de groep kritisch naar zijn portfolio en lijkt in te zetten op totaalconcepten naar voorbeeld van retailconcept & Other Stories en Arket. Cos heeft zijn collecties uitgebreid met meer kindermaten, een babycollectie en biedt nu ook producten van derden aan. H&M Home werd dit jaar uitgebreid met meubels. De groep heeft middels een persbericht aangekondigd in de lente 2019 een nieuwe H&M Home-winkel in Londen te openen waar het volledige assortiment verkrijgbaar zal zijn. Ook stopt H&M met Cheap Monday.

Het modebedrijf publiceert op 31 januari 2019 zijn volledige jaarverslag 2018 (lopend van 1 december 2018 tot 30 november 2018).

H&M Group werd in 1947 opgericht en voert de merken H&M, COS, Monki, Weekday, & Other Stories, H&M Home, Arket, Afound en Cheap Monday (tot aan het einde van dit jaar, daarna worden de activiteiten stopgezet). Naast ruim 4.800 winkels in 70 markten is de groep online actief in 47 markten.

Beeld: H&M website

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN