Hema onderzoekt strategische opties waaronder ‘mogelijke verkoop’

Hema gaat samen met eigenaar Lion Capital ‘strategische opties voor de toekomst van het bedrijf’ onderzoeken, zo meldt Hema in het rapport van de resultaten van het eerste halfjaar van 2017. Onder deze opties valt ook ‘een mogelijke verkoop van de onderneming’.

Voor het proces hebben de bedrijven Credit Suisse aangetrokken als adviseur. De bank heeft eerder al de herfinanciering van Hema begeleid. Geruchten over een verkoop van de winkelketen doen als sinds juni de ronde toen anonieme bronnen aan het Financieele Dagblad melden dat Lion Capital in de zomer het verkoopproces ging starten. Lion Capital probeerde in al in 2010 de keten te verkopen, maar zonder succes.

Tjeerd Jegen, CEO HEMA: “We kunnen terugkijken op een sterk kwartaal. Zowel de omzet als het genormaliseerde EBITDA laten wederom een consistente groei zien. Het afgelopen kwartaal is alweer het tiende kwartaal op rij waarin de like-for-likeconsumentenomzet is gegroeid. We weten meer klanten te trekken doordat we blijven investeren in het aantrekkelijker maken van ons assortiment, onze winkels en onlineactiviteiten. We zijn tevreden over de voortgang van onze groeistrategie. Vorige week zijn we gestart met een pilot van de internationale formule voor onze grote winkels inclusief een nieuw concept voor onze foodafdelingen en restaurants. Internationaal blijven we hard groeien. Ook zijn we tevreden over onze e-commerce activiteiten. Klanten weten ons online goed te vinden en de omzet blijft zich positief ontwikkelen. Het nettoresultaat werd daarentegen negatief beïnvloed door eenmalige financieringskosten die voortvloeien uit de herfinanciering van onze schulden. Zonder deze eenmalige lasten zou ons nettoresultaat verder zijn verbeterd. Tegelijkertijd maken we vandaag bekend dat we strategische opties voor de toekomst van HEMA gaan onderzoeken.”

'Mogelijke verkoop’ onder strategische opties Hema

Hema zag in het tweede kwartaal de omzet met 3,3 procent stijgen naar 287 miljoen. De omzet bij gelijk aantal winkel steeg met 3,1 procent en de online verkoop steeg met 40 procent. De omzetgroei werd volgens het bedrijf vooral gestuwd door de toename van de verkoop van huishoudelijke artikelen en kleding. De stijging van de verkoop kon echter niet voorkomen dat het netto resultaat neer kwam op 29,1 miljoen, ten opzichte van 9,6 miljoen in dezelfde periode vorig jaar. Het vergrote verlies werd beïnvloed door de eenmalige kosten van de herfinanciering van de schuld. “Zonder deze eenmalige lasten zou het nettoresultaat in het tweede kwartaal met 5 procent verbeterd zijn,” aldus het rapport.

Internationaal ziet Hema in Frankrijk en Duitsland flinke groei. In de landen steeg de omzet met 17,4 en 22,2 procent naar 23 en 3,8 miljoen. In België en Luxemburg zag het bedrijf een omzetgroei van 2,7 procent naar 35,2 miljoen euro. Nederland blijft de grootste merk van de keten. Het bedrijf zag daar een lichte groei van 0,7 naar een omzet van 219,1 miljoen euro.

Beeld: Hema website