Hudson’s Bay noteert dalende omzet en groter verlies in H1
bezig met laden...
Het is Hudson’s Bay Company (HBC) wederom niet gelukt uit de rode cijfers te kruipen. Het Canadese warenhuis rapporteerde in de eerste helft van het lopende boekjaar een verlies van 422 miljoen Canadese dollar (285,4 miljoen euro), wat neerkomt op bijna het dubbele van het verlies in dezelfde periode vorig jaar. Het concern schrijft de rode cijfers toe aan grote investeringen, waaronder de opening van Hudson’s Bay warenhuizen in Nederland.
De retailomzet van HBC kwam in het eerste halfjaar 0,9 procent lager uit op 6,5 miljard Canadese dollar (4,4 miljard euro), volgens het bedrijf te wijten aan de lagere vergelijkbare omzet van 137 miljoen Canadese dollar (93 miljoen euro).
“Op weg naar het herfstseizoen, zijn we optimistisch over de rest van het jaar,” zegt Richard Baker, uitvoerend voorzitter van HBC, in een persverklaring. “De huidige retailomgeving biedt zowel uitdagingen als kansen en hoewel het een zwaar tweede kwartaal was zoals verwacht, blijven we slimme beslissingen nemen om het snel veranderende landschap bij te houden,” aldus Baker.
HBC rapporteert lichte omzetdaling in H1
De geconsolideerde vergelijkbare omzet daalde met 1,7 procent, of 2,1 procent bij constante wisselkoersen. Bij de HBC Europe divisie daalde de omzet met 1,4 procent, bij Saks Fifth Avenue met 1,8 procent. De omzet gerealiseerd door HBC Off Price daalde met 4,6 procent en die van DSG kwam 2 procent lager uit. Het bedrijf schrijft de omzetdalingen toe aan zwakkere verkopen en de impact van verschillende winkelsluitingen in het eerste halfjaar. De daling werd afgedaan door positieve wisselkoerseffecten en de opening van nieuwe warenhuizen in Europa, zo stelt het concern.
De online omzet steeg met 8,7 procent, of 7,9 procent bij constante wisselkoersen. De brutowinst als percentage van de retailomzet bedroeg 40,9 procent, wat neerkomt op een daling van 80 basispunten. Het EBITDA daalde van 513 miljoen Canadese dollar (347 miljoen euro) naar 375 miljoen Canadese dollar (254 miljoen euro).
Meer omzet en groter verlies voor HBC in Q2
HBC noteerde in het tweede kwartaal een omzet van 3,3 miljard Canadese dollar (2,2 miljard euro), een stijging van 1,2 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De groei is volgens het bedrijf met name te danken aan de opening van zo’n dertig nieuwe warenhuizen en positieve wisselkoerseffecten.
De geconsolideerde vergelijkbare omzet kwam 0,4 procent hoger uit. De omzet bij Saks Fifth Avenue steeg met 1,7 procent, terwijl die bij DSG daalde 1,6 procent. Ook bij HBC Off Price en HBC Europe daalde de omzet, respectievelijk met 2,3 procent en 2,8 procent. De daling bij HBC Europe zou volgens het bedrijf snel moeten omslaan, onder andere door groeiplannen in Duitsland met Galeria Kaufhof en de opening van verschillende warenhuizen in Nederland.
De online omzet kwam 12,7 procent, of 11 procent bij constante wisselkoersen, hoger uit dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar. Het EBITDA daalde met 65 miljoen Canadese dollar (44 miljoen euro) naar 16 miljoen Canadese dollar (11 miljoen euro). Het nettoverlies bedroeg 201 miljoen Canadese dollar (136 miljoen euro), ten opzichte van 142 miljoen Canadese dollar (96 miljoen euro) in dezelfde periode in het voorgaande jaar.
HBC verwacht eerste resultaten transformatieplan in H2
Kijkend naar de gerealiseerde cijfers, verwacht het management van HBC tegen het einde van het huidige boekjaar de eerste positieve resultaten van het transformatieplan te zien. Door het stroomlijnen van de operaties en het verhogen van de efficiëntie verwacht het bedrijf dit jaar nog 170 miljoen Canadese dollar (115 miljoen euro) te kunnen besparen. Tegen het einde van boekjaar 2018 zal dit naar verwachting oplopen tot 350 miljoen Canadese dollar (237 miljoen euro).
“We groeien wereldwijd,” zegt CEO Jerry Storch over de verwachtingen. “Gisteren hebben we onze eerste winkel in Nederland onthuld en hebben we onze Gilt-website herlanceerd. Vrijdag zullen we de gerenoveerde verdieping van de Saks Fifth Avenue flagshipstore in New York openen. Daarnaast verwachten we dat het transformatieplan een grote impact zal hebben op de cijfers van het tweede halfjaar,” aldus de directeur.
Beeld: FashionUnited