‘Introductie Parfois in Nederland onderschat’
bezig met laden...
Parfois keerde in 2017 weer terug in de Nederlandse winkelstraat en wilde binnen één jaar twintig winkels openen. De (her)introductie van het merk werd onderschat door zowel de franchisenemer Parfection B.V. en de franchisegever, zo blijkt uit het tweede faillissementsverslag van Parfection.
De Nederlandse marketing omtrent Parfois lag bij Parfection en in 2017 werd dan ook ruim 38.000 euro geïnvesteerd, zo wordt gemeld in het verslag. Voor de marketing moest een overeenstemming zijn met de franchisegever en aansluiten bij het bestaande beleid. “Het gevolg van de noodzakelijke afstemming was dat niet voldoende snel kon worden ingespeeld op evenementen en ontwikkelingen.” Het verslag vermeldt daarnaast dat er te weinig financiële middelen beschikbaar waren om het merk voldoende bekendheid te bezorgen.
“Het heeft er de schijn van dat bestuurders en aandeelhouders de hoeveelheid tijd en financiële middelen hebben onderschat die nodig waren om het merk Parfois een voldoende bekendheid bij het Nederlandse publiek te geven,” aldus de curator in het verslag. Het marktonderzoek dat voor de introductie is gedaan heeft plaatsgevonden in Parfois winkels in België en door het bestuderen van marktonderzoeken van collega ketens. Deze situatieschetsen bleken niet één op één van toepassing in Nederland waardoor de aanloopverliezen omvangrijker waren en langer hebben aangehouden dan verwacht. “Aan de zijde van de franchisegever is mogelijk onvoldoende onderkend dat de Nederlandse markt op een aantal punten, zoals productaanbod en prijsbeleid, afwijkend is van die van de markten waar Parfois groot is zoals Spanje en Portugal. Door vast te houden aan een beproefd model kon enerzijds strak gestuurd worden op inkoop en wisseling van collecties en was anderzijds te weinig vrijheid om een vestiging afhankelijk beleid te voeren.”
Parfois was eerder in Nederland beschikbaar bij de V&D, maar verloor deze verkooppunten toen het warenhuis failliet ging eind 2015.