Lancering Dutch Circular Textile Valley: op naar een circulaire modebranche

Met de onthulling van een circulair T-shirt is de lancering van Dutch Circular Textile Valley – door de organisatie nu al liefkozend DCTV genoemd – een feit. De DCTV is in het leven geroepen om de transitie naar een circulair kleding- en textielsysteem te versnellen. Het shirt met daarop een circulair logo werd in ontvangst genomen door experts van Fashion for Good, Circle Economy, ABN Amro, MVO Nederland, Het Groene Brein en Modint. Samen vormen zij het versnellingsteam achter het nieuwe initiatief DCTV.

Circulaire initiatieven versterken met kennis en groeikapitaal

De lancering vond plaats in Circl, het circulair paviljoen van ABN Amro dat fungeert als een clubhuis voor iedereen die met circulaire materialen aan de slag wil. Professionele stakeholders uit de kleding- en textielindustrie met circulaire ambities kwamen voor de gelegenheid bij elkaar. “Afgelopen jaar is hard gewerkt om dit icoonproject textiel binnen de Transitieagenda Consumptiegoederen van de Rijksoverheid uit te werken”, zegt initiatiefnemer Peter Koppert van Modint tijdens de lancering. “We hebben nu middelen voor een jaar, maar om de transitie van een lineair naar een circulair textiel- en modesysteem te realiseren heb je een lange adem nodig. Daarom hebben we een stevig bestuur in het leven geroepen. De doelstelling voor het komende jaar is om zes tot acht circulaire initiatieven en businessmodellen te versterken met kennis en groeikapitaal, om uiteindelijk impact te maken op de lange termijn.”

Vier regionale circulaire hubs met elk een eigen accent

Om de ambities concreet te maken lanceert DCTV vier regionale hubs, elk met een eigen accent. Deze bevinden zich in Twente (vezel-recyclingtechnieken), Arnhem en Wageningen (circulair design en materialen), Amsterdam (business en brand development) en Tilburg (bedrijfskleding). De vier regio’s beschikken volgens DCTV zowel over een textielhistorie als toekomstperspectief. Het doel is dat er vanuit deze projecten nieuwe werkgelegenheid ontstaat in een circulaire ambacht- en maakindustrie. Maar hoe ziet die toekomst er precies uit? Keynote-spreker Douwe Jan Joustra van C&A Foundation heeft daar wel een idee over. Hij voorspelt dat het ‘delen’ van textiel in 2020 net zo populair zal zijn als de aanschaf van nieuwe textiel. “We moeten toe naar nieuwe manier van de denken en doen. Geen products as a service, maar lifestyle- en textiles-as-service.” Als voorbeeld noemt hij kledingbibliotheek Lena.

Eigenaar Mud Jeans: “Houd het simpel en transparant”

Een pionier op dit gebied is Bert van Son, één van de sprekers tijdens de verdiepingssessies. Zeven jaar geleden introduceerde hij met Mud Jeans een innovatief leaseconcept. Via social media maakt het merk consumenten deelgenoot van het productieproces. Video’s nemen hen mee op reis naar de recyclefabriek in Valencia en de jeansfabriek in Tunesië. “Valt jullie iets op bij het zien van de video’s?” vraagt Van Son aan zijn publiek. “Alleen maar lachende mensen.” Zijn advies aan andere bedrijven: “Houd het ‘simple and lean’. Door relatief dicht bij huis te produceren kun je snel reageren en transparant blijven.” Op dit moment bestaan de Mud Jeans voor veertig procent uit gerecyclede materialen, in combinatie met biologische katoen. Het hoogste wat nu technisch haalbaar is. Maar Van Son steekt zijn ambities niet onder stoelen of banken: “Als eerste merk een honderd procent gerecyclede jeans op de markt brengen.”

Nieuwe materialen als ananasleer nu ook bij H&M

Kim Poldner, oprichtster van Circular Fashion Lab en docent aan de Wageningen Universiteit, vertelt welke nieuwe materialen voor circulair textiel er al in omloop zijn. Neem de schoenen van Luc Aarts, gemaakt van paddenstoelenleer of ananasleer. Ook maakten haar studenten een volledig circulaire outfit voor Louise Fresco, de voorzitter van de raad van bestuur van de universiteit. De jurk was gemaakt van afvalzijde, gekleurd met inktresten. De sjaal van rupsvriendelijke zijde werd gekleurd met verf op basis van bacteriën. “Wereldwijd zijn er spannende ontwikkelingen gaande”, aldus Poldner. “Het lijkt misschien alsof deze ontwerpers in een nichemarkt opereren. Extra verrassend dat H&M vorige maand de nieuwe Conscious Exclusive-lijn lanceerde. Alle items uit deze lijn zijn gemaakt van overgebleven fruit en algen. Eén van de stoffen is veganistisch leer, gemaakt van ananasschil. Het kan dus wél.”

Overkoepelend initiatief om circulariteit te bevorderen

Verbinden is het sleutelwoord in de activiteiten van DCTV. Steeds meer partijen in de Nederlandse kleding- en textielindustrie willen hun milieu-impact verminderen. Ook de groep consumenten die kiest voor duurzaamheid groeit. De vraag hoe om te gaan met de grondstoffen is hierin van groot belang. De DCTV wil optreden als overkoepelend initiatief om deze ontwikkeling te bevorderen en samen met makers en bedrijven concrete stappen te maken. “Wachten op de vraag van de consument is de slechtste strategie die er is”, stelt Douwe Jan Joustra van C&A Foundation tijdens de lancering. Maar de klant gaat wél reageren op het aanbod.” Jeanine Butzelaar van Jolo Fashion Group en CleanDry vult aan: “Het is belangrijk dat we mensen de mogelijkheid geven om te kiezen. Waarom hebben de meeste webshops nog geen knop voor duurzaamheid? Bewust consumeren is een mind-set, het moet logisch worden.”

Foto: het team van DCTV bij de lancering in Amsterdam. credit: mymollseye

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN