• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Margriet Meijer verkoopt tassenmerk Monsak: ‘Ik gun het iemand met een creatieve droom’

Margriet Meijer verkoopt tassenmerk Monsak: ‘Ik gun het iemand met een creatieve droom’

Door Nora Veerman

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Credits: Margriet Meijer in haar atelier. Beeld: Charlotte Visser

Als een moeder die haar volwassen kind uit huis ziet gaan. Zo beschrijft Margriet Meijer de verkoop van haar tassenbedrijf Monsak. Twaalf jaar van haar leven stak ze in de onderneming, en nu is het tijd om los te laten. Meijer gaat fulltime aan de slag als coach voor vrouwelijke makers, vertelt ze aan FashionUnited. Ze is nog op zoek naar iemand die het Monsak-stokje van haar overneemt.

Update dinsdag 16 april 2024
Margriet Meijer gaat toch verder met tassenbedrijf Monsak: ‘Ik had afstand nodig’

De eerste stap in deze richting zette Meijer al in 2021. Toen besloot ze de vaste tassenlijn van Monsak stop te zetten en zich in plaats daarvan te gaan richten op maatwerk, waar ze Monsak ooit mee begon. Haar atelier was in de loop der jaren uitgegroeid tot een ‘soort fabriek’, vertelde ze destijds. Ze hield zich bezig met het managen van een team, het onderhouden van relaties, het berekenen van marges. “Ik had helemaal geen tijd meer om zelf tassen te maken.” De focus op maatwerk bracht haar daar weer bij terug.

Tegelijkertijd maakte die keuze het ook mogelijk om meer tijd aan coaching te gaan besteden. Daar was ze in 2020 mee begonnen, nadat een aantal andere ondernemers haar om hulp hadden gevraagd bij het opzetten van een eigen tassenmerk. Dat was haar goed bevallen, en ze besloot zich om te scholen tot coach voor creatieve ondernemers. Een tijd lang had ze twee bedrijven naast elkaar: Monsak en De Makers Coach.

Margriet Meijer: ‘Er zit nog veel potentie in Monsak’

Daardoor kwam ze in een lastige spagaat terecht. “Ik ben iemand die dingen graag goed wil doen. Ik wil kwaliteit leveren, mensen echt verder helpen. Dat kan niet als je er maar voor de helft in zit omdat je nog een ander bedrijf aan het runnen bent.” Afgelopen zomer stelde iemand haar de vraag: wat als Monsak er niet meer zou zijn? “Dat was zo’n bevrijdend idee,” zegt Meijer. “Dat was het moment dat ik de knoop durfde door te hakken.”

Vanaf vandaag is Monsak officieel te koop. Wie geïnteresseerd is om het bedrijf over te nemen, kan zich tot Meijer richten. Met potentiële kopers wil ze wel eerst in gesprek. “Het moet iemand zijn met de juiste energie om echt weer een goede slinger aan het bedrijf te geven. Ik heb er de laatste anderhalf jaar parttime aan gewerkt, maar er zit veel meer potentie in. Ik gun het aan iemand die net zo’n creatieve droom heeft als ik ooit had. Diegene hoeft het merk dan niet meer helemaal op te bouwen, dat scheelt. Het staat als een huis.”

Meijer zelf gaat verder als coach voor vrouwelijke makers. “Ik ben erachter gekomen dat goed ondernemen voor makers eigenlijk helemaal niet over strategie of marketing of verkoopskills gaat, maar over je zelfbeeld. Hoe kijk je naar jezelf, hoe overwin je gedachten als ‘niemand zit op mij te wachten’ of ‘het is niet goed genoeg’? Dat soort bescheidenheid zie ik veel bij vrouwen, zij kunnen daarin wel meer steun gebruiken.”

coaching
Margriet Meijer
Monsak
TASSEN