Minder winst voor Van de Velde in 2016
bezig met laden...
In 2016 zag Van de Velde de gerapporteerde geconsolideerde omzet met 1,1 procent dalen van 209 miljoen euro naar 206,6 miljoen euro. Op vergelijkbare basis groeide de geconsolideerde omzet maar licht, van 206,7 miljoen euro naar 206,8 miljoen euro (1,2 procent bij constante wisselkoersen). Dat meldt het moederbedrijf van lingerielabels als Marie-Jo in het jaarverslag.
De omzet in groothandel steeg op vergelijkbare basis met 4,4 procent. Er werd vooral groei gerapporteerd in lingerie en badgoed. De voororders groeiden, maar de nabestellingen stagneerden echter wel. Bij constante wisselkoersen ligt de groei op 5 procent, wat voornamelijk is toe te schrijven aan de daling van de Britse pond.
De retail zag de omzet dalen met maar liefst 15,6 procent en met 3,7 procent bij constante wisselkoersen. Van de Velde heeft nog steeds last van de slechte markt in de Verenigde staten, waar de retailomzet met 20,2 procent daalde als gevolg van winkelsluitingen. Na wisselkoerscorrecties kwam de Amerikaanse omzet uit op een daling van 29,7 procent en na effect van sluitingen op 29,9 procent. De retailomzet in Europa steeg overigens wel met 3,7 procent bij constante wisselkoersen. Na effect van sluitingen van verlieslatende winkels kwam de retailomzet uit op een stijging van 1,7 procent en na effect van wisselkoersen op een daling van 5,1 procent.
Van de Velde ziet omzet met 1,1 procent dalen in 2016
Wil je weten wat Van de Velde voorgaande boekjaren voor resultaten noteerde? Bekijk dan de omzet- en winstontwikkeling van de lingeriegroep door de jaren heen.
Amerikaanse retail drukt jaarcijfers 2016 Van de Velde
Het REBITDA stijgt op vergelijkbare basis met 2,6 procent van 60,4 miljoen euro naar 62 miljoen euro. De gerapporteerde geconsolideerde REBITDA bedraagt 61,9 miljoen eurp en ligt daarmee op hetzelfde niveau als vorig jaar. Dat is volgens Van de Velde toe te schrijven aan verschillende factoren. Ten eerste stijgt de gerealiseerde brutomarge door een stabiele omzetgroei in groothandel. Daarnaast zijn de stijgende vaste kosten vooral het gevolg van de ‘verkoop ondersteunende kosten’ zoals vertegenwoordigers, klantenprogramma’s en marketing. Als derde punt wijst de lingeriefabrikant op de kosten die nodig waren voor de versterking in e-commerce, ICT en opleidingen. Als laatste gaf Van de Velde ook veel geld uit aan rekrutering en management, als gevolg van de wijzigingen in het directiecomité. De winst is daarmee ondanks de lagere omzet op hetzelfde niveau als vorig jaar.
De groepswinst daalde in een jaar tijd met 18 procent naar 33,6 miljoen euro. Vorig jaar rapporteerde de lingeriefabrikant nog 41 miljoen euro winst. Ook daalde de kaspositie met bijna 10 miljoen naar 18,5 miljoen euro. Het dividend dat wordt voorgesteld bedraagt 3,50 euro per aandeel waarvan 1,35 euro al is uitbetaald als interim dividend.
Van de Velde bleef vaag over de vooruitzichten voor 2017. “Het resultaat van 2016 werd neergezet in een uitdagende context, en ook 2017 brengt de nodige uitdagingen met zich mee,” zei het lingeriebedrijf bij de publicatie van de jaarcijfers.
Samenvatting
Beeld: Prima Donna website