• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Moederbedrijf Uniqlo rapporteert 80 procent winsttoename

Moederbedrijf Uniqlo rapporteert 80 procent winsttoename

Door Caitlyn Terra

bezig met laden...

Scroll down to read more
Business

Fast Retailing, eigenaar van het Japanse Uniqlo, zag het afgelopen half jaar de winst fors toenemen. De gehele groep rapporteerde een stijging van 80 procent tot een winst voor belastingen van 147 miljard yen (1,2 miljard euro).

Fast Retailing behaalde het afgelopen half jaar van het financiële jaar 2017 een omzet van 1 biljoen yen (8,6 miljard euro). De verkoop steeg met minder dan 1 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.

Verkoop Uniqlo Japan blijft nagenoeg gelijk

De verkoop van Uniqlo Japan en Uniqlo International liggen dicht bij elkaar. Uniqlo Japan had een aandeel van 455 miljard yen (3,9 miljard euro) in de totale omzet en Uniqlo International 392 miljard yen (3,3 miljard euro). Naast Japan is Uniqlo aanwezig in 16 landen.

De verkoop in Japan werd negatief beïnvloed door relatief warm weer in de regio. Positieve invloeden waren juist de goede ontvangst van de nieuwe lentecollectie en de anniversary sale in November. Daarnaast nam de e-commerce voor Uniqlo Japan toe met 11.7 procent naar een aandeel van 28 miljard yen (241 miljoen euro).

Positieve Europese resultaten Uniqlo beïnvloed door winkelopeningen

De internationale afdeling van het bekende Japanse merk hadden wisselende resultaten over alle regio’s. De Europese markt presteerde goed. De verkoop steeg, maar winst daalde zoals verwacht licht. De daling van de winst was te wijten aan de vele openingen van Uniqlo die kosten met zich meebrachten. Het bedrijf meldt ook de opening van de eerste Spaanse Uniqlo-winkel in Barcelona die in najaar 2017 haar deuren opent. De opening is onderdeel van het plan om de aanwezigheid van het merk in grote Europese te versterken. Uniqlo noemt in het rapport specifiek Italiaanse stad Milaan maar noemen nog geen andere concrete plannen.

In China stijgt de winst van het bedrijf flink, meldt het in het verslag. De winsttoename in Zuid-Korea valt hoger uit dan verwacht dankzij de besparing op kosten. In Zuid-Oost Azië en Oceanië wil Uniqlo 30 nieuwe vestigingen openen voordat het fiscale jaar in augustus afloopt.

In Noord-Amerika bleef het nagenoeg gelijk. Canada profiteerde van twee winkelopeningen in Toronto. Voor de Verenigde Staten komt de focus vooral te liggen op de west kust van het land, waar de verkoop sterk toenam.

Beeld: Uniqlo USA Facebook

Fast Retailing
Uniqlo