Nike vierde jaar op rij ‘meest waardevolle’ kledingmerk

De positie van Nike lijkt onaantastbaar. Het sportmerk voert voor het vierde jaar op rij de lijst aan van meest waardevolle kledingmerken ter wereld, zo blijkt uit het nieuwste rapport ‘Apparel 50 2019’ van Brand Finance.

Het onderzoeksbureau rangschikt elk jaar merken wereldwijd op het vlak van de waarde. Bij het samenstellen van deze top 50 wordt er ook gekeken naar marketinginvesteringen, tevredenheid van het bestuur, de reputatie, merktrouw en de naamsbekendheid van het merk.

“De gedurfde marketing van Nike is onderscheidend in het grote aanbod van merkkleding in het sportsegment. In een tijd waarin klanten op zoek zijn naar ervaringen en emotionele connecties, biedt het aanbod van Nike eenduidige boodschappen en waarden waar mensen zich achter kunnen scharen”, laat managing director van Brand Finance Richard Haigh weten in een persverklaring.

De door Brand Finance vastgestelde merkwaarde van Nike is sinds vorig jaar met 16 procent gestegen tot 32,4 miljard dollar (28,4 miljard euro) dankzij de gezonde omzetgroei in China, Europa, het Midden-Oosten en Afrika in de loop van het jaar.

De lijst wordt opgevolgd door retailgigant Zara, die van de derde naar de tweede plaats op de wereldranglijst opschoof, terwijl Nike’s rivaal Adidas op de derde plaats eindigde. H&M zakte van de tweede naar de vierde plaats. Het snelst groeiende kledingmerk in de top 10 is Uniqlo. De waarde van de Japanse retailer steeg volgens de berekeningen van Brand Finance maar liefst met 48 procent naar 12 miljard dollar.

Luxemerken vertegenwoordigen maar liefst zeven plekken in de top 10 van sterkste kledingmerken, met onder andere Cartier, Yves Saint Laurent, Hermès, Gucci en als aanvoerder Rolex, het horlogemerk kwam in dit segment als sterkste uit de bus.

Foto’s: Nike x Nathan Bell Collection via Nike

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN