Nike voert top 50 meest waardevolle kledingmerken 2017 aan
bezig met laden...
Sportmerk Nike is dit jaar het meest waardevolle merk in de categorie ‘kleding’ volgens onderzoeksbureau BrandFinance. Dit heeft het merk te danken aan een groei van 13 procent naar een waarde van 29,8 miljard euro.
BrandFinance voert elk jaar onderzoek naar merken wereldwijd en kijkt hierbij onder andere naar de waarde, maar ook naar marketing investeringen, tevredenheid van het bestuur, de reputatie, trouw aan en bekendheid van het merk.
Nike meest waardevolle kledingmerk van 2017
Nike behaalde een score van 92. Dit is volgens BrandFinance te danken aan het vermogen van het merk om constant te innoveren en state-of-the-art producten af te leveren. Bijvoorbeeld de HyperAdapt schoenen die zichzelf strikken, de plussize sport- en kledinglijn en afgelopen maand de lancering van een hijab-collectie.
Daarnaast dragen de spraakmakende campagnes van het merk bij aan de waarde. “Nike hun sterke boodschap die te zien is in campagnes dragen bij aan de merkwaarde en de kracht van het merk,” aldus BrandFinance.
H&M waardevoller dan Zara in top 10 merken 2017
Na een groei van 24 procent is H&M dit jaar weer terecht gekomen op een tweede plek in de lijst. Het merk is nu 18 miljard euro waard. De wereldwijde expansie van de winkels en de focus op e-commerce is volgens het onderzoek de reden van de groei. De Zweedse modeketen hostte deze maand eerste ‘see now buy now’-show waarbij de items meteen die avond online verkrijgbaar waren.
Zara, een andere modeketen, volgt H&M op de derde plek van de lijst. Het wisselt hiermee van plek met luxe merk Louis Vuitton, de vorige nummer drie. Zara heeft voornamelijk het voordeel van het fast fashion-systeem en “kan daardoor makkelijker inspelen op weersveranderingen en onverwachte veranderingen”. Hierdoor heeft het bedrijf een omzetgroei van 14.5 procent vorig jaar behaald.
Stijging waarde Marc Jacobs met 84 procent
Marc Jacobs maakt de sterkste groei door op het gebied van merkwaarde met een stijging van 84 procent naar 1,3 miljard euro. Een groot deel van deze stijging is te danken aan een recente reorganisatie. Onderdeel daarvan was het stroomlijnen van alle collecties die het merk bood. Marc x Marc Jacobs werd opgenomen in de algemene lijn. Dit werd gedaan om het merk te versterken, wat volgens het onderzoek van BrandFinance succesvol is geweest.
Alhoewel Marc Jacobs de grootste groei heeft doorgemaakt voert het merk niet de top van luxemerken aan. Op nummer één staat Louis Vuitton (12,4 miljard euro), gevolgd door Hermès(7,8 miljard), Gucci (6,5 miljard).
Merkwaarde Primark daalt met 21 procent
Waar stijgers zijn, zijn ongetwijfeld ook dalers. De sterkste daling was te zien bij schoenenmerk Skechers die door een afname van 29 procent 13 plekken moest inleveren. Ook keten Primark kwam er niet ongeschaad vanaf. Het merk zag de waarde dalen met 21 procent en daalde negen plaatsen op de lijst. Levi Strauss volgt met een afname van 16 procent en ging er acht plaatsen op achteruit.
Hieronder zie je de lijst van de meest waardevolle merken in 2017.
Top 50 meest waardevolle modemerken in 2017
Beeld: Nike Facebook, H&M, Marc Jacobs Facebook,Primark Facebook