Omzet Coach blijft gelijk in 2017
bezig met laden...
De omzet van het Amerikaanse luxebedrijf Coach Inc. kwam in het afgelopen fiscale jaar 2017 uit op 4,49 miljard dollar (3,82 miljard euro) en is daarmee gelijkgebleven ten opzichte van vorig jaar. Het moederbedrijf van de labels Coach, Stuart Weitzman en inmiddels ook Kate Spade zag de brutowinst licht stijgen van 3,05 miljard dollar (2,59 miljard euro) naar 3,08 miljard dollar (2,62 miljard euro).
“Onze resultaten in het vierde kwartaal - waarin we in Noord-Amerika goede resultaten boekten met Coach en stevige groei realiseerden bij Stuart Weitzman - zorgden voor een uitstekende FY17 prestatie,” verklaart CEO Victor Luis in een persbericht. “We hebben een dubbelcijferige groei in het netto-inkomen gerealiseerd, waar we voortgang boekten met het transformatieplan. Belangrijk is dat het Coach-merk zich heeft ontwikkeld op de verschillende pilaren van product, winkels en marketing, met strategische acties als een bredere collectie, een nieuw winkelconcept en nieuwe samenwerkingen,” aldus Luis.
In het vierde kwartaal van 2017 kwam de omzet van Coach Inc. zo’n 5 procent lager uit op 1,13 miljard dollar (0,96 miljard euro). De brutowinst steeg in die periode echter naar 755 miljoen dollar (642 miljoen euro).
Winst Coach Inc. licht omhoog in fiscaal jaar 2017
Het bedrijfsresultaat van Coach Inc. bedroeg 787 miljoen dollar (670 miljoen euro), ten opzichte van 117 miljoen dollar (99,6 miljoen euro) in het voorgaande jaar. De operationele marge kwam uit op 17,5 procent. Het netto-inkomen steeg van 461 miljoen dollar (393 miljoen euro) naar 591 miljoen dollar (503 miljoen euro). De verwaterde winst per aandeel bedroeg 2,09 dollar (1,78 euro).
De netto-omzet bleef in het boekjaar gelijk op 4,49 miljard dollar (3,82 miljard euro). De cijfers werden volgens het modehuis gedrukt door kosten gerelateerd aan zowel de uitvoering van het transformatieplan, de overname van Kate Spade als de eerdere overname van Stuart Weitzman.
Het merk Coach rapporteerde een omzet van 1,05 miljard dollar (0,89 miljard euro), wat neerkomt op een lichte daling. De internationale omzet bedroeg 442 miljoen dollar (376 miljoen euro). In China kwam de omzet 3 procent hoger uit, terwijl deze in Japan daalde met 3 procent. Europese verkopen waren erg sterk met een groei van dubbele cijfers, met name te danken aan veranderingen in het groothandelskanaal. De omzet in Noord-Amerika kwam flink lager uit op 586 miljoen dollar (499 miljoen euro), vooral te wijten aan zwakkere verkopen bij multibrand retailers. De brutowinst van Coach bedroeg 705 miljoen dollar (600 miljoen euro).
Het merk Stuart Weitzman zag de omzet stijgen van 84 miljoen dollar (71,5 miljoen euro) naar 88 miljoen dollar (75 miljoen euro). De brutowinst kwam uit op 49 miljoen dollar (41,7 miljoen euro).
Aan het einde van het boekjaar beschikte het modehuis in Noord-Amerika over 419 winkels van het Coach-merk. Er werden er zes gesloten, een winkel werd geopend. In de overige markten heeft het label zo’n 500 eigen winkels. Van Stuart Weitzman werd wereldwijd een winkel gesloten en geen nieuwe geopend, waarmee het totaal aantal nu op 81 ligt.
Coach Inc. verwacht flinke omzetgroei na aankoop Kate Spade
De resultaten werden nog niet beïnvloed door de recente aankoop van het New Yorkse modehuis Kate Spade. “Kate Spade brengt een nieuwe, unieke merk houding en een extra consumentensegment naar het Coach Inc. portfolio en we verwachten dat deze aankoop onze positie in de wereldwijde aantrekkelijke en groeiende 80 miljard dollar handtassen- en accessoiresmarkt, zal vergroten,” stelt Luis. Begin mei maakte Coach Inc. bekend modemerk Kate Spade te kopen voor een bedrag van 2,2 miljard euro. Met de aankoop wil Luis het eerste New Yorkse modehuis creëren met moderne luxe lifestyle merken.
Mede dankzij de aankoop van Kate Spade verwacht Coach Inc. aan het einde van fiscaal jaar 2018 een omzetgroei van 30 procent gerealiseerd te hebben. De omzet komt naar verwachting uit tussen de 5,8 en 5,9 miljard dollar (4,9 en 5,02 miljard euro). De aankoop gaat ook mede leiden tot een stijging van het bedrijfsresultaat van tussen de 22 en 25 procent, zo stelt het bedrijf.
Beeld: Coach