• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Omzet Zalando groeit, winst daalt in tweede kwartaal

Omzet Zalando groeit, winst daalt in tweede kwartaal

Door Saraï van Well

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

E-tailer Zalando sluit het tweede kwartaal van 2019 af met een omzetgroei, dat blijkt uit de financiële resultaten die het bedrijf donderdag heeft gepubliceerd. De omzet van de webwinkel voor onder andere kleding en schoenen, steeg met 20,1 procent naar 1.6 miljard euro in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Ook het brutobedrijfsresultaat (aangepaste EBIT) steeg, het bedrijf noteerde aan het eind van het tweede kwartaal 101,7 miljoen euro. In dezelfde periode daalde het brutomarge van 7,1 procent naar 6,4 procent.

Zalando zag ook zijn nettowinst dalen: het kwam uit op 45,5 miljoen euro (in Q2 2018 was dit nog 51,8 miljoen euro). Daarentegen steeg het Gross Merchandise Value (GMV) met 23,7 procent tot 2 miljard euro in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Zalando dankt de groei naar eigen zeggen aan het uitbreiden van haar activiteiten. Het aantal actieve klanten groeiden 'significant' in het tweede kwartaal met 3,7 miljoen (15,2 procent plus in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar) naar 28,3 miljoen in de zeventien Europese markten waar de e-tailer aanwezig is. In het tweede kwartaal steeg het aantal bezoeken aan de website met 34,3 procent tot 986,4 miljoen.

Nettowinst Zalando komt uit op 45,5 miljoen euro

De e-tailer stelt in het persbericht dat het zijn winstgevendheidverwachting over het brutobedrijfsresultaat bijstelt. Door een ‘sterk’ eerste halfjaar verwacht het aan de bovenkant van de eerder gestelde bandbreedte van het brutobedrijfsresultaat van 175 tot 225 miljoen euro uit te komen. De onderneming bevestigt haar verwachting van een GMV-groei van 20 procent tot 25 procent over het hele jaar en verwacht nu een omzetgroei rond de onderkant van deze bandbreedte (20 procent).

Het bedrijf, dat in 2008 werd opgericht en momenteel 14.000 medewerkers in dienst heeft, is actief in zeventien landen. Begin juli maakte het bekend dat het na de zomer start met de bouw van het eerste Nederlandse fulfilment center. Het magazijn zal op een bestaand bedrijventerrein in Bleiswijk worden gebouwd en zal 200 miljoen kosten. Destijds meldde het bedrijf dat door dit fulfilment center 1500 nieuwe banen beschikbaar komen.

Foto: Zalando

kwartaalcijfers
Zalando