Omzetgroei van 7,5 procent voor Uniqlo-moederbedrijf in boekjaar 2019

Fast Retailing Co. Ltd, het moederbedrijf van onder andere Uniqlo heeft in het boekjaar 2019, dat op 31 augustus afliep, de omzet opgevoerd met 7,5 procent. Aan het einde van de twaalf maanden kwam de omzet neer op 2.290 miljard yen (19,3 miljard euro), zo blijkt uit het jaarverslag. De winst kwam door een stijging van 5,1 procent neer op 178 miljard yen (1,5 miljard euro).

Het bedrijf kondigde afgelopen april nog een verlaging van de verwachting voor het gehele boekjaar aan. Met de aangepaste verwachting zat Fast Retailing precies goed, zo blijkt nu in het jaarverslag.

De grootste stuwers van de omzet zijn Uniqlo International en het merk GU. Uniqlo International zag namelijk de jaaromzet voor het eerst voorbij 1 biljoen yen gaan (8,4 miljard euro). Deze mijlpaal werd behaald dankzij een stijging van 14,5 procent. In Europa behaalde Rusland sterke resultaten, zo blijkt uit het jaarverslag. Uniqlo Japan zag nagenoeg dezelfde omzet als het boekjaar ervoor, maar de operationele winst daalde met 13,9 procent in het afgelopen boekjaar. Het afgenomen operationeel resultaat wijt Fast Retailing Co. Ltd aan de warme winter.

Fast Retailing CO. Ltd. stuwt winst met 5 procent in boekjaar 2019

Het merk GU behaalde een toename van 12,7 procent en een omzet van 238,7 miljard yen (2 miljard euro). De operationele winst van het merk nam met 139,2 procent toe naar een bedrag van 28,1 miljard yen (237,5 miljoen euro).

GU en Uniqlo zijn niet de enige merken van Fast Retailing Co. Ltd. Meerdere merken worden in het jaarverslag samengepakt in de categorie ‘global brands’. Hierin vallen Theory, Comptoir des Cotonniers, PLST, Princesse tam.tam en J Brand. Alleen bij Theory steeg de omzet. PLST wist de omzet gelijk te houden, maar de andere merken zagen de omzet terug te lopen. De categorie ‘global brands’ zag dan ook de omzet teruglopen met 2,9 procent naar 149,9 miljard yen (1 miljard euro).

Voor het huidige boekjaar verwacht Fast Retailing een omzetstijging van 4,8 procent en een operationele winststijging van 6.7 procent.

Beeld: Uniqlo

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN