Hema heeft in het eerste drie maanden van dit jaar een omzetstijging geboekt van 2,2 procent naar 270,3 miljoen euro. De Nederlandse winkelketen heeft het nettoverlies weten te verkleinen van 19,5 miljoen in het eerste kwartaal van 2015 naar 14,7 miljoen in dezelfde periode dit jaar.

Het bedrijf heeft in het eerste kwartaal meer kleding verkocht en minder producten afgeprijsd. Daarnaast zegt Hema dat voortgang is geboekt om de productbeschikbaarheid in de winkels te verbeteren en de voorraden te verlagen. Ook zijn de kosten gereduceerd.

"We zijn het boekjaar 2016 goed van start gegaan," zegt directeur Tjeerd Jegen in een reactie. "In al onze markten behalve België blijft Hema sterk presteren. We liggen op koers met onze langetermijnstrategie om de operatie in de Benelux te revitaliseren, onze internationale expansie te versnellen en e-commerce te versterken. Onze focus blijft op het verder verbeteren van de operationele processen en de financiële resultaten.”

Hema mikt dus op online verkoop en internationale expansie. De totale internationale verkopen stegen met 8,0 procent. Recent geopende winkels buiten Nederland zijn goed van start gegaan. Het bedrijf noemt met name de winkels in Straatsburg en op de Rue de Rivoli en Gare du Nord in Parijs. In Frankrijk heeft Hema in het eerste kwartaal een omzetgroei geboekt van 33,6 procent. Onlangs is in Barcelona een Hema geopend met een nieuw winkelconcept dat Jegen ook naar Nederland wil halen. Het bedrijf verwacht veel van de lancering van de nieuwe website die binnenkort wordt geïntroduceerd. De site is toegespitst op mobiel en biedt klanten bijvoorbeeld de mogelijkheid om de winkelvoorraad in nabije filialen te raadplegen.