• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Online modeplatform Farfetch gaat naar de beurs

Online modeplatform Farfetch gaat naar de beurs

Door Marjolein Stormezand

bezig met laden...

Scroll down to read more
Business

Online modeplatform Farfetch gaat naar de beurs in New York. Dit melden verschillende media waaronder Business of Fashion en het Financieel Dagblad. Volgens Business of Fashion heeft het bedrijf een aanvraag ingediend bij de US Securities and Exchange Commission onder het handelssymbool ‘FTCH’. Om hoeveel aandelen het gaat en voor welke richtprijs deze verhandeld gaan worden, is nog niet bekend.

Geruchten over de beursgang doen al sinds juni 2017 de ronde. Business of Fashion schrijft dat Farfetch-oprichter en CEO Jose Neves terughoudend is geweest het bedrijf naar de beurs te brengen, maar dat de CEO altijd heeft erkend dat het een logische stap was voor de onderneming.

Het modeplatform nam in juli dit jaar de digitale onderneming CuriosityChina over en vergrootte hiermee zijn aanwezigheid op de Chinese markt; de op één na grootste markt ter wereld voor luxegoederen. Farfetch ging eerder partnerschap aan met het Franse luxehuis Chanel en het Britse modemerk Burberry. De waarde van Farfetch wordt volgens Business of Fashion geschat op 5 miljard.

Farfetch.com werd in 2008 door de Portugese Neves opgericht als e-commerceplatform waar exclusieve internationale modeboetieks hun producten kunnen verkopen. Deze producten worden vervolgens overal ter wereld geleverd, soms binnen twee dagen. In een interview met the Daily Telegraph in 2013 lichtte Neves, die al meerdere start-ups in de mode gelanceerd had, zijn beslissing toe om Farfetch te lanceren: “Tientallen boetiekeigenaren kwamen bij ons met zeer ontnuchterende verhalen. De zaken liepen niet goed, ze konden niet langer op lokale klanten rekenenen, maar ze misten de ervaring om iets aan e-tailen te doen. Ze hadden een ongelofelijk goede smaak maar konden geen risico’s nemen.” Met Farfetch konden deze ondernemers ‘hun identiteit waarborgen, en hun positie in de markt versterken', was Neves van mening. De site begon met 25 boetieks in vijf landen en telt nu 553 boetieks in ruim 170 landen. In Nederland zijn 15 winkels aangesloten bij het modeplatform, waaronder ANSH46, Nen Xavier en Wendela van Dijk in Rotterdam en Four by Azzuro, Afura en Luuks in Amsterdam.

Farfetch
Jose Neves