• Home
  • Nieuws
  • Business
  • ‘Pay Your Workers’: Schone Kleren Campagne organiseert actie tegen onbetaalde lonen in kledingindustrie

‘Pay Your Workers’: Schone Kleren Campagne organiseert actie tegen onbetaalde lonen in kledingindustrie

Door Nora Veerman

17 nov. 2020

Business

De coronacrisis heeft niet alleen de verkoop, maar ook de productie van kleding een flinke tik gegeven. Als gevolg van dalende inkomsten en geannuleerde bestellingen werden in de afgelopen maanden wereldwijd honderdduizenden kledingarbeiders slechts gedeeltelijk, of zelfs helemaal niet betaald, zo ziet Schone Kleren Campagne (SKC). In een persbericht kondigt de belangenorganisatie een actieweek aan waarin aandacht wordt gevraagd voor de hachelijke situatie van kledingarbeiders - en het wegkijken van grote bedrijven.

Onderzoek van SKC wijst uit dat kledingarbeiders in de eerste drie maanden van de pandemie alleen al circa 3,8 miljard euro misliepen. Lonen werden niet of alleen deels betaald en vele werknemers werden zonder ontslagvergoeding de laan uitgestuurd. Reeds in juni riep SKC merken en retailers op om zich aan een loongarantie voor werknemers te committeren. Dertien kleinere merken reageerden positief op de oproep, maar actie van grote, toonaangevende spelers bleef grotendeels uit.

De campagne richt zich op bedrijven als Nike, H&M en Primark, die volgens SKC nog altijd hun verliezen afwentelen op kledingarbeiders. Dat zorgt voor problemen. “We moeten een loonsverlaging accepteren, terwijl er niet op de rekeningen wordt gekort,” aldus een anonieme kledingarbeider en vakbondsman die levert aan Nike. “Velen van ons moeten afbetalingen doen voor schulden die wij hebben opgebouwd omdat we ook vóór de crisis al niet genoeg verdienden." SKC wil de druk op grote bedrijven verhogen om te zorgen dat zij de lonen en ontslagvergoedingen wel volledig gaan uitbetalen.

Onder het motto ‘Pay Your Workers’ zullen deze week ‘verrassingsactiviteiten’ van SKC plaatsvinden op verschillende plekken in het land.

Beeld: Schone Kleren Campagne