• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Scotch & Soda: Expert ziet meer problemen dan alleen logistiek bij het merk

Scotch & Soda: Expert ziet meer problemen dan alleen logistiek bij het merk

Door Sylvana Lijbaart

bezig met laden...

Scroll down to read more
Business
Een storefront van Scotch & Soda. Credits: Scotch & Soda

Op 12 juni wordt de Noord-Europese tak van Scotch & Soda failliet verklaard wegens logistieke problemen. Bovendien lukte het niet om uit de rode cijfers te klimmen. De Noord-Europese activiteiten van Scotch & Soda vallen een jaar na de doorstart onder Bluestar Alliance om. Volgens business expert Cor Molenaar ligt het faillissement niet enkel aan logistieke problemen.

“De modebranche onder gaat een moeilijke tijd”, vertelt Molenaar telefonisch. De consumentenvraag neemt al een tijdje af en verandert snel. Daar moeten bedrijven op kunnen anticiperen. “Scotch & Soda lijkt zijn strategie na de doorstart niet te hebben aangepast en daar lijkt het kernprobleem te liggen.”

Molenaar verwijst naar fast fashion giganten, zoals Zara en Shein. “Zij hebben een mooi systeem dat werkt met kleine voorraden, waardoor ze snel kunnen inspelen op de vraag van de consument. Wie niet over zo’n systeem beschikt, kan de concurrentie nog moeilijk aangaan.”

De aangestelde curatoren melden opnieuw te werken aan een doorstart. Molenaar geeft aan dat een mogelijke doorstarter de strategie van Scotch & Soda moet aanpassen, wil het bedrijf weer kunnen slagen. “Er moet eerst schoon schip gemaakt worden door bijvoorbeeld overige voorraden te verkopen. Daarna kan men als het ware opnieuw beginnen met een nieuwe aanpak”, concludeert de business expert.

Lees ook:
Faillissement
Scotch & Soda