• Home
  • Nieuws
  • Business
  • V&D past bedrijfsmodel aan na stuklopen WHOA-traject

V&D past bedrijfsmodel aan na stuklopen WHOA-traject

Door Caitlyn Terra

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Credits: Screenshot website V&D

Het online platform van V&D leeft voort, maar achter de schermen hebben wel wat veranderingen plaatsgevonden. De webwinkel van V&D is namelijk ondergebracht bij To Be Dressed, zo meldt Retailtrends en wordt bevestigd door een woordvoerder van V&D aan FashionUnited.

V&D.nl blijft bestaan, maar de achterkant draait nu op hetzelfde technische platform als To Be Dressed - een van de andere websites van het moederbedrijf. V&D biedt op dit moment ook hetzelfde assortiment, zo vertelt directeur Alexander van Slooten aan Retailtrends. Waar V&D eerder alleen met verkooppartners werkte, koopt het platform nu zelf in. Het aanbod van V&D moet op termijn in samenwerking met nieuwe partners verder worden verbreed.

Begin dit jaar kwam naar buiten dat V&D een WHOA-traject startte. De WHOA (Wet Homologatie Onderhands Akkoord) is in het leven geroepen om faillissementen en surseances te voorkomen. Onder de wet kunnen ondernemingen een schuldsanering afdwingen zonder dat alle schuldeisers akkoord hoeven te gaan, alleen een meerderheid moet instemmen met het plan. Tot een akkoord kwam het bij V&D echter niet. De bv waaronder V&D viel, is dan ook failliet verklaard.

Het businessmodel achter V&D.nl bleek ook niet rendabel te maken op de manier waarop het draaide. “Het leek een tijd goed te gaan, maar afgelopen jaar was een rampjaar,” aldus Van Slooten tegen Retailtrends. Door de omzetdip na de sterke coronajaren, het slechte economische klimaat en een tegenvaller bij de migratie naar een nieuw technisch platform stapelden problemen zich op. Zusterplaftormen To Be Dressed en HomeDeco draaiden echter wel goed. “Daarom hebben we gezegd: het is beter om dat model te kopiëren naar V&D,” aldus de directeur.

Het V&D zoals mensen het kennen van vroeger in de winkelstraat, bestaat al geruime tijd niet meer. V&D als warenhuis ging aan het einde van 2015 failliet. De merkrechten werden gekocht voor ondernemer Roland Kahn, onder andere de bezieler van Coolcat en America Today. In 2018 maakte V&D online een comeback.

Lees ook:
Shoeby zet herstelprogramma in, doet beroep op WHOA-akkoord
V&D
whoa