• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Winst Kering met driekwart omhoog in H1

Winst Kering met driekwart omhoog in H1

Door Tessa Guntlisbergen

bezig met laden...

Scroll down to read more
Business

Het Franse luxeconglomeraat Kering heeft alle verwachtingen overtroffen in de eerste helft van het lopende boekjaar. De omzet steeg met 28,2 procent, of 26,5 procent op vergelijkbare basis, naar 7,3 miljard euro, met name te danken aan goede resultaten bij het getransformeerde Gucci. De nettowinst kwam uit op 825,8 miljoen euro, wat neerkomt op een stijging van 77,6 procent ten opzichte van het eerste halfjaar in 2016.

“Dankzij de uitvoering van onze strategie hebben we in de eerste helft een uitstekende omzetgroei behaald, duidelijk beter presterend dan de sector, en we een realiseerden een recordwinst en - operationele marges,” stelt François-Henri Pinault, voorzitter en CEO van Kering, over de resultaten. “Deze uitstekende eerste helft geeft ons vertrouwen in het vermogen van de groep om opnieuw een jaar te groeien en verbeterde operationele prestaties te realiseren,” aldus Pinault.

Het bedrijfsresultaat van het moederbedrijf van merken als Yves Saint Laurent, Bottega Veneta, Gucci en Puma, groeide met 57,1 procent naar 1,3 miljard euro. Het EBITDA kwam 51 procent hoger uit op 1,5 miljard euro en de winst per aandeel bedroeg 6,55 euro, wat neerkomt op een stijging van 77,5 procent.

Omzet Kering met een kwart omhoog in H1

De omzet van Kering groeide in alle markten waarin het luxeconcern actief is. Met name de regio Pacifisch Azië en West-Europa presteerden goed, met omzetstijgingen van respectievelijk 34,4 procent en 33,5 procent. In Noord-Amerika kwam de omzet 20,7 procent hoger uit, in Japan steeg de omzet met 6,4 procent. De vergelijkbare omzet uit retailactiviteiten steeg met 34 procent en groothandelsactiviteiten realiseerden ook een dubbelcijferige groei. De online omzet werd in het eerste halfjaar verdubbeld.

De totale omzet gerealiseerd door Kering’s luxemerken groeide met 29,7 procent, of 28,3 procent op vergelijkbare basis, naar 5 miljard euro. Het bedrijfsresultaat van dit segment steeg met 49,4 procent naar 1,3 miljard euro. Met name Gucci, dat momenteel een transformatie doormaakt, zette grote stappen. De omzet van het modehuis kwam 45,5 procent hoger uit op 2,8 miljard euro. Bij Yves Saint Laurent steeg de omzet met 29,7 procent naar 710,8 miljoen euro en Bottega Veneta zag de omzet met 3,4 procent stijgen. De andere luxemerken uit Kering’s portfolio, waaronder Balenciaga, Alexander McQueen en Brioni, realiseerden samen een groei van 10,6 procent.

Kering rapporteerde voor het couture en lederwaren-segment een omzetstijging van 13,4 procent. De omzet gerealiseerd door sport- en lifestylemerken kwam 16,1 procent hoger uit op 2 miljard euro. Met name Puma noteerde een flinke groei. De omzet van het sportmerk kwam 15,7 procent hoger uit, volgens Kering vooral te danken aan samenwerkingen en sponsorschappen met grote namen als Rihanna en Usain Bolt en verschillende sportclubs. Alleen Volcom zag haar resultaten verzwakken als gevolg van dalende omzetten bij groothandels in de Verenigde Staten.

Kering verwacht verdere groei in fiscaal 2017

Op basis van de eerste halfjaarresultaten verwacht Kering dat de omzet over het gehele boekjaar 2017 zal blijven toenemen. Met name in de sport- en lifestylecategorie, aangedreven door goede resultaten bij Puma. Het concern voegt eraan toe dat het de rest van het jaar zal blijven focussen op de groei van retailactiviteiten, waarbij de uitbreiding van het winkelnetwerk gerichter en selectiever zal worden.

Beeld: Gucci Facebook

Kering