Winst onderuit, maar omzet H&M licht omhoog in boekjaar 2018

De H&M Group heeft een omzetstijging van 5 procent weten te realiseren in het boekjaar 2018, zo blijkt uit de gepubliceerde cijfers. De nettowinst kwam 4 miljard Zweedse Kroon lager uit op 12,652 miljard (1,2 miljard euro). Het boekjaar 2018 was een bewogen jaar voor de H&M Group. Aan het einde van het jaar maakte de groep bekend het wholesale merk Cheap Monday te schrappen en online millennial-merk Nyden werd verplaatst naar de website van H&M.

“Het is een uitdagend jaar geweest voor H&M Group en de industrie maar na een moeilijk eerste halfjaar, zijn er tekenen dat de transformatie van het bedrijf hun vruchten afwerpen,” aldus Karl-Johan Persson, CEO van de H&M Group in het jaarverslag. “Verbeterde collecties leverde een betere verkoop bij de volle prijs en minder afprijzingen aan het einde van het jaar. Dit gaf ons het vertrouwen om onze transformatieplannen te versnellen in het vierde kwartaal met een focus op de upgrade van ons logistieke systeem. Dit resulteerde onvermijdelijk in meer kosten maar zal leiden tot een variatie aan verbeteringen voor klanten.”

H&M Group: Omzet licht gestegen in transformatieperiode, winst gedaald

De H&M Group behaalde een omzet van 210,400 miljard Zweedse Kroon (20 miljard euro) in het boekjaar. In Nederland steeg de omzet naar 6,465 miljard (623 miljoen euro) door een 4 procent omzetstijging in Zweedse Kroon, maar in de lokale munteenheid, daalde de omzet met 1 procent. In België steeg de omzet eveneens licht in Zweedse Kroon met twee procent naar 3,815 miljoen (367,9 miljoen euro) dat in euro’s neer kwam op een daling van 3 procent.

Europa en Afrika wisten gezamenlijk de omzet op te voeren van 135,567 naar 143,480 miljoen Zweedse Kroon (13,8 miljard euro). In Noord- en Zuid-Amerika werd de omzet opgevoerd tot 35,018 miljoen Zweedse Kroon (3,3 miljard euro) en in Azië en Oceanië werd een gezamenlijke omzet behaald van 31,902 miljoen Zweedse Kroon (3 miljard euro) in vergelijking met 29,557 miljoen in 2017.

In 2019 zal de H&M Group Bosnië-Herzegovina, Wit-Rusland en Tunesië betreden met franchisewinkels. Daarnaast wil de groep 335 nieuwe winkels openen waarvan er 240 H&M winkels zullen zijn. De overige 95 winkels die er dit jaar bij komen zijn van COS, &Other Stories, Monki, Weekday, Arket, en Afound. Dat de groep zoveel winkels gaat openen, betekent ook dat er een aantal sneuvelen. 160 winkels staan op de planning om te verdwijnen, als onderdeel van de winkel optimalisatie binnen het portfolio. “Hiermee willen we verzekeren dat het winkel portfolio het beste past in elke markt. In Europa zullen meer H&M winkels worden gesloten dan geopend, dat resulteert in 50 minder H&M-winkels aan het einde van 2019 in vergelijking met het einde van 2018.

Beeld: H&M newsroom

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN