• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Winstdaling van 29 procent bij H&M: “Eerste halfjaar uitdagender dan verwacht”

Winstdaling van 29 procent bij H&M: “Eerste halfjaar uitdagender dan verwacht”

Door Caitlyn Terra

bezig met laden...

Scroll down to read more
Business

De H&M Group heeft hoop voor een beter tweede halfjaar, zo blijkt uit het halfjaarrapport. “We geloven dat er een stapsgewijze vooruitgang is en dat we een sterker halfjaar zullen hebben,” aldus de groep in het bericht. In het eerste halfjaar nam de winst af met 28 procent.

De omzet zag een kleine stijging van nog geen 1 procent van 113,907 miljoen naar 114,017 miljoen Zweedse Kroon. De winst na belastingen kwam neer op 6,010 miljoen Zweedse Kroon door een daling van 28 procent in het eerste halfjaar. “De H&M Group gaat door een transformatieperiode heen om het bedrijf nog meer consumentgedreven, efficiënter en flexibeler te maken. Dit houdt ook de nodige transities in naar nieuwe logistieke systemen die zullen zorgen voor betere beschikbaarheid, snelheid en transparantie,” aldus het verslag. De verkoop en winst zijn door deze veranderingen wel tijdelijk beïnvloed, zo meldt de groep.

Beweeg over de grafiek om meer te weten te komen.

H&M kijkt positief naar tweede halfjaar ondanks winstdaling van 29 procent in H1

CEO Karl-Johan Persson reageert op de resultaten in het verslag: “De snelle transformatie van de mode retail sector zet door en we zitten in een transformatie periode die zowel spannend als uitdagend is. Uitdagend omdat het complex, extensief en met een hoog tempo is. Spannend omdat we positieve trends en veel potentie zien in onze verbeteringen,” aldus de CEO. “Zoals we eerder hebben aangegeven, ging het een moeilijk eerste halfjaar worden. We gingen het tweede kwartaal in met teveel voorraad en hadden nog steeds wat onbalansen in het assortiment van H&M. Als onderdeel van ons werk gaan we over op nieuwe logistieke systemen om onze productieketen nog sneller, flexibeler en efficiënter te maken. Deze transities zijn ingewikkeld en kunnen tijdelijke onderbrekingen betekenen, zoals helaas gebeurd is tijdens het tweede kwartaal in enkele van onze grootste markten.”

De grootste focus onder de verschillende merken in het portfolio van de H&M Group (H&M, Cos, &Other Stories, Weekday, Cheap Monday, Arket, Afound, H&M Home, Monki) ligt op H&M. “Onze hoogste prioriteit is H&M, waar we werken aan het verbeteren van het assortiment en de klantervaring in de winkel. Het belangrijkste is de verbetering van het assortiment en we zien al positieve resultaten van onze zomercollecties, die beter werden verkocht dan de corresponderende collecties afgelopen jaar.” In gevestigde markten van H&M sluiten dan ook 150 winkels. In nieuwe markten komen er juist 390 bij, zo maakt de groep bekend in het verslag.

De groep sluit het bericht af met een positieve noot voor het tweede halfjaar. “We zien dat dingen de juiste kant op gaan, zelfs ondanks aanblijvende uitdagingen en het werk dat nog te doen is. Het eerste halfjaar is uitdagender geweest dan we in eerste instantie dachten, maar we geloven dat er stapsgewijs vooruitgang is en dat we een sterker tweede halfjaar zullen hebben. We hebben een lange termijn aanpak en zijn optimistisch over de toekomst van de gehele H&M Group, met goede groei in zowel verkoop als winstgevendheid de aankomende jaren.”

Beeld: H&M Group

Afound
Arket
Cheap Monday
COS
H&M
H&M Group
Monki
MULTIMEDIA
OTHER STORIES
Weekday