• Home
  • Nieuws
  • Cultuur
  • Fashion + Design Festival Arnhem is volwassen en laat eigen stem horen

Fashion + Design Festival Arnhem is volwassen en laat eigen stem horen

Door Caitlyn Terra

bezig met laden...

Scroll down to read more
Cultuur|REPORTAGE

Deze maand is Arnhem weer helemaal ondergedompeld in het Fashion + Design Festival Arnhem (FDFA). In de straten hangen diverse banners, op pleinen staan kunstinstallaties en met diverse workshops, talks en andere activiteiten in de stad kan men er niet omheen. Het is inmiddels vijf jaar geleden dat het festival ontstond als opvolger van de Modebiënnale, maar het Fashion + Design Festival Arnhem is ontwikkeld tot veel meer dan dat. Het evenement is volwassen geworden met een duidelijke visie én stem binnen de stad Arnhem.

De stad van Arnhem trekt tijdens het festival zo’n 70.000 bezoekers, zo vertelt Riëlle Schoeman, algemeen directeur van FDFA, tijdens een persmoment van het evenement. Vijf jaar geleden zijn ze gestart met 30.000 bezoekers door de gehele zes weken van de programmering heen. Bezoekers komen veelal uit de regio en maken er inmiddels echt een daguitje van, aldus Schoeman. “Het zijn geen unieke bezoekers, die 70.000, maar we moedigen mensen aan om aan het einde van het festival nog eens een bezoek te brengen.” Bij de start van het festival vijf jaar geleden was het vooral belangrijk om de programmering van de Modebiënnale door te zetten, maar door de jaren heen is het Fashion + Design Festival Arnhem een eigen stem geworden in de modestad Arnhem. Met de komst van State of Fashion, wat vorig jaar zijn debuut beleefde, is er een duidelijke verdeling gekomen tussen de mode-evenementen. FDFA geeft jong talent uit de regio een plek, of dit nu eerstejaars zijn van ArtEZ of pas afgestudeerden van de mode academie. “State of Fashion richt zich op een internationaal publiek,” zo vertelt Sebastiaan Kramer, creatief directeur van FDFA, tijdens het evenement. “Wij richten ons nu op de regio.” Schoeman vult aan: “Bij State of Fashion krijgt jong talent niet zo zeer een podium. Wij willen die taak op ons nemen.”

Fashion + Design Festival Arnhem focust op jong talent

Met het thema van dit jaar - identiteit, diversiteit en inclusiviteit - pakt FDFA een actueel thema bij de lurven. Genaamd ‘We are People’ laat het festival zien dat inclusiviteit vanzelfsprekend is en geen hype. De diverse tentoonstellingen haken in op dit thema, allen op een eigen manier. Op de hoofdlocatie van het festival FDFA x Showroom is te zien wat identiteit betekent voor diverse ontwerpers die ook een bijzondere link hebben met Arnhem. Denk aan Maison the Faux, Nina Pen, Victor Klijsen en Anne Kluytenaar. Hoe verschillend alle installaties ook zijn, bij elk is wel minstens één element te vinden waarin een bezoeker zich kan herkennen. Buiten, bij de deur, is dan ook de gewetensvraag, of liever nog het statement, ‘Make your identity statement’ te vinden. Op de muur worden post-it’s verzameld waar iedereen zijn eigen idee kan posten nadat aan het denken zijn gezet door de tentoonstelling.

In presentatieruimte De Kerk is een tentoonstelling te vinden van Museum Arnhem, gecureerd door Renee van der Hoek. Een diversiteit aan mannequins is gekleed in de visie van ontwerpers die allemaal bezig zijn met het thema van FDFA. De tentoonstelling ‘We’re in this together’ kleedde als het ware zichzelf toen de curator tijdens een bezoek aan de ene ontwerper werd getipt voor een andere ontwerper. De designers laten collecties zien die breken met modeconventies op het gebied van identiteit, gelijkheid en diversiteit. Zo heeft de een de status van het pak onder handen genomen, de andere traditionele items zoals een football jersey een totaal andere uitstraling gegeven. Ontwerpen van Lisa Konno, Bethany Williams, Hardeman, Oil en Ludovic de Saint Sernin zijn bij elkaar geplaatst. De groepen mannequins zijn zo opgesteld dat vanuit elke hoek, via de grote spiegelwanden, ook een andere groep te zien is. Zo staan zij altijd met elkaar in verbinding en gaan de verschillende stijlen met elkaar het gesprek aan, zo licht Van der Hoek toe.

Fashion + Design Festival Arnhem heeft eigen stem gevonden

Dit zijn nog maar twee van de vele evenementen die Arnhem biedt tijdens het Fashion + Design Festival Arnhem. Waar het festival nu helemaal op volle toeren draait zijn Schoeman en Kramer alweer bezig met de volgende editie. Samen met de andere partijen in de stad Arnhem hebben ze een duidelijke visie. Arnhem wil de broedplaats zijn voor mode. “Arnhem ligt tussen Amsterdam en Düsseldorf in, twee commerciële hubs voor mode,” aldus Kramer. Arnhem wil daarom juist de plek zijn waar mensen voorlopen. “Bijvoorbeeld met duurzaamheid, maar ook als het gaat om het idee dat we ooit op de maan wonen,” voegt Schoeman toe. “Nog voordat iemand anders daar mee bezig is in de mode, zijn onze ontwerpers dat.”

Voor het Fashion + Design Festival Arnhem ligt er een duidelijk pad uitgestippeld, zo blijkt in gesprek met Schoeman. Het draait niet alleen meer om het promoten van de stad Arnhem en het ontdekken van jong talent, het moet ook een vertaalslag hebben naar shoppen. “Vorig jaar hebben we op de hoofdlocatie van FDFA een shop gehad, nu hebben we gekozen toch voor een tentoonstelling met een kleine shop. Volgend jaar hebben we het liefst de combinatie van promotie en shopping, dat is de ideale wereld. “Dit jaar staat er veel meer op het programma dan alleen shoppen, maar het shoppen is voor ons heel belangrijk.”

‘We’re in this together’ van Museum Arnhem is nog tot en met 13 juli te bezoeken.

Tijdens het Fashion + Design Festival Arnhem vinden onder andere ook diverse talks en workshops plaats. Daarnaast vindt ook de tentoonstelling ‘Mode in Rozet’ plaats tot en met 31 juli, de tentoonstelling ‘Genaaid’ eveneens tot 31 juli in Rozet, ‘De makers van Arnhem’ tot en met 26 juni aan het Audrey Hepburnplein.

Beeld: FashionUnited

Fashion design festival arnhem
FDFA