State of Fashion heeft dankzij FDFA ruimte om groot in te zetten
bezig met laden...
Vanaf dit weekend wordt Arnhem een maand lang ondergedompeld in allerlei mode-evenementen. Het Fashion + Design Festival Arnhem (FDFA) viert de vijfde editie, maar nieuw op de agenda en langverwacht is State of Fashion. FashionUnited kreeg alvast een preview.
Na jaren wachten is het dit weekend dan eindelijk zo ver, State of Fashion, de opvolger van de Mode Biënnale, opent haar deuren. Net als de biënnale kijkt het evenement naar de huidige staat van mode, ‘waar zijn we nu?’, aldus curator José Teunissen tijdens de preview voor de pers. In de praktijk betekent dit dat vooral gekeken wordt naar de mogelijkheden van een duurzamer en eerlijker mode systeem tijdens de tentoonstelling ‘Searching for the New Luxury’ in de Melkfabriek in Arnhem. “Het thema is een zoektocht. We weten nog niet welke kant we opgaan [in de mode, red], maar we laten wel alle opties zien,” aldus Teunissen.
In totaal vinden in de expositie 50 projecten een plek, onderverdeeld in 5 subthema’s. “State of Fashion 2018 laat een nieuwe vorm van bewust consumentisme zien, door ultramoderne technologieën, innovatieve productiemethoden en ingenieuze bedrijfsmodellen te omarmen, en het spannende gebied waarin wetenschap en mode-ontwerp samenkomen te ontsluiten. Maar bovenal toont de tentoonstelling een rijk scala aan verleidelijke producten en concepten die een betere en duurzamere wereld verbeelden, een wereld waarin we willen leven en waarmee we ons verbonden voelen,” aldus het voorwoord van de tentoonstelling. Deelnemers zijn onder andere Viktor & Rolf x Zalando, Stella McCartney, Vivienne Westwood, Iris van Herpen, London College of Fashion, Pauline van Dongen, verschillende winnaars van de H&M Global Change Awards, Mud Jeans, G-Star Raw, Vin + Omi, ArtEZ Future Makers en Liselore Frowijn en Pinatex. Iedere deelnemer heeft een eigen antwoord geformuleerd op de vraag wat de volgende stap is naar een beter modesysteem. Of dit nu de gerecyclede kledingstukken zijn van Viktor&Rolf, de Lease a Jeans van Mud jeans, vezels gemaakt uit algen of kleding vervaardigd door middel van afval uit de rivier de Thames, de mogelijkheden lijken eindeloos.
Tekst gaat verder onder de afbeeldingen.
Dankzij FDFA heeft State of Fashion de ruimte om groot in te zetten
Het lijkt een overvloed aan indrukken en deelnemers, maar in feite wordt in de verschillende ruimtes een goed beeld geschetst van allerlei opties die al beschikbaar zijn in de mode. Volgens José Teunissen heeft State of Fashion ook de ruimte gekregen om zich te focussen op het evenement zoals het nu staat dankzij het Fashion + Design Festival Arnhem. Bij verschillende edities van de biënnale werden ook de partijen uit Arnhem betrokken en afhangend van de curator van de editie werd dit beter verwerkt in het thema dan bij anderen. Ten tijde van de stop van de Mode Biënnale was dat ook een van de kritieken, dat de focus niet duidelijk was. “We hoeven nu niet meer alles te doen,” aldus Teunissen. In Arnhem is als het ware een piramidemodel ontstaan waardoor dat probleem lijkt opgelost. De onderste laag wordt gevormd door het festival dat elk jaar plaatsvindt en voor een brede groep toegankelijk is en aan de top staat State of Fashion dat eens in de vier jaar moet plaatsvinden en meer focust op het modesysteem. “We vroegen ons namelijk af of het presenteren van nieuwe ontwerpen, wat ook gebeurde tijdens de biënnale, nog wel van deze tijd was,” aldus Teunissen. In de mode stappen namelijk veel ontwerpers af van seizoenen of ze willen af van het opgelegde ritme van de collecties.“Wie weet nog echt waar we mee bezig zijn. Veel ontwerpers hebben moeite met het systeem en er zijn veel technologische veranderingen geweest,” aldus de curator. Het doel van State of Fashion is dan ook om te onderzoeken wat de echte waarde, aantrekkelijkheid en kracht is van mode.
Een bekender fenomeen in Arnhem is inmiddels het Fashion + Design Festival Arnhem, dat insprong op het gapende gat dat de Mode Biënnale had achtergelaten. “We vonden het zonde dat er niks met Arnhems talent werd gedaan,” aldus creatief leider van FDFA, Sebastiaan Kramer tijdens de preview. Hij en Riëlle Schoeman boden zich aan om de talenten van en uit de stad een platform te geven. Dit jaar vindt alweer de vijfde editie plaats van het festival. “Tijdens de eerste editie hebben we wel gemerkt dat we te maken hadden met de nasleep van de biënnale. Mensen dachten: laat ze maar doen,” aldus Riëlle Schoeman, zakelijk leider FDFA. Inmiddels heeft het festival zich bewezen bij de gemeente en bij de retailers in Arnhem, zo blijkt. De gemeente subsidieert het festival namelijk voor een deel en een groot deel van de retailers organiseert een evenement tijdens de modemaand in Arnhem of participeert op een andere manier. Sinds 2016 zien de retailers in de stad de omzetten toenemen in de stad, zo vertelt Schoeman. Dit jaar richt de organisatie in samenwerking met State of Fashion op 90.000 bezoeken aan de stad, 15.000 meer dan vorig jaar. State of Fashion hoopt zelf op 25.000 bezoekers.
Nieuwkomer State of Fashion krijgt ruimte dankzij FDFA
Voor de lustrumeditie van het festival is er gekozen voor een hoofdlocatie middenin de stad, het voormalige V&D-gebouw dat nu tijdelijk is omgedoopt tot het F&D. “We wilden wel dat hier het niveau hoog moest zijn, je mocht hier niet zomaar staan,” aldus Schoeman. Het gebouw is de uitvalsbasis en het informatiepunt voor het festival, maar ook State of Fashion. Zes weken lang moet het een epicentrum van het festival zijn, met verschillende pop-ups, lezingen, masterclasses en exposities. Onder andere ontwerpers Sjaak Hullekes, Schepers Bosman, Liesbeth Sterkenburg, Peet Dullaert, maar ook merken Maison the Faux, Fraenck en The People of Labyrinths hebben een plaats gevonden in het gebouw. Door de stad heen zijn verschillende evenementen, workshops en lezingen bij te wonen. Denk bijvoorbeeld aan de ArtEZ afstudeershows, de Arnhemse Stockdagen, de tentoonstellingen van Jan Janssen, ‘Mode in Beeld’ en Collectie Arnhem.
Het mag duidelijk zijn dat de modemaand van Arnhem goed gevuld is door de komst van State of Fashion. Door de nauwe samenwerking tussen het Fashion + Design Festival Arnhem en de organisatie van State of Fashion is er een duidelijk onderscheid gekomen tussen de twee evenementen. Waar beide gefocust zijn op mode, is het festival echt gericht op de lokale talenten en werpt State of Fashion zich op als het overkoepelende internationale evenement. Elk evenement heeft een duidelijke eigen taak en versterkt de ander. Vraag blijft natuurlijk: hoe gaat de bezoeker, maar ook de stad Arnhem, reageren op de opvolger van de Mode Biënnale?
State of Fashion is te bezoeken van 1 juni tot en met 22 juli. Het Fashion + Design Festival Arnhem is te bezoeken vanaf 1 juni tot en met 8 juli.
Beeld: FashionUnited