“Margiela/Galliera, 1989/2009”: achter de schermen bij de expositie
bezig met laden...
Het Parijse modemuseum Palais Galliera brengt op 3 maart een eerbetoon aan de carrière van de modeontwerper Martin Margiela met een overzicht van zijn werk van 1989 tot 2009. Door middel van video’s van modeshows, archiefmateriaal, maar ook ontwerpen die ze tot hun recht doen komen op etalagepoppen, wordt een overzicht gegeven van 32 collecties van de Belgische ontwerper. De expositie blijft in museum Galliera tot 15 juli 2018.
Dit ambitieuze project komt voort uit een idee van het museumteam: “In 2016, toen we het idee bespraken om een retrospectief aan een hedendaagse ontwerper te wijden, dacht ik meteen aan Martin Margiela. We hadden ons eigen veelomvattende archiefmateriaal dat nooit eerder vertoond was,” vertelt Alexandre Samson, die verantwoordelijk is voor hedendaagse collecties, aan FashionUnited tijdens een telefoongesprek. “We hebben vervolgens een manier gezocht om met hem in contact te komen. Martin Margiela was meteen in het project geïnteresseerd.”
Martin Margiela, die heel bereidwillig bleek te zijn en nauw betrokken was bij het project, heeft ‘zijn eigen aandenkens ter beschikking gesteld, zijn archiefmateriaal dat wij nauwkeurig gekopieerd hebben, maar hij heeft ons de vrije keus gelaten met betrekking tot onze collecties’, onthult de curator.
Financiering van de gemeente Parijs
De toestemming en de steun van de ontwerper vormen de doorslaggevende fase van dit project ‘dat in de eerste plaats gefinancierd wordt door de gemeente met geld van het expositiebudget’, zegt Alexandre Samson. Vervolgens zijn er andere partners bij het project betrokken: ‘een samenwerking met de groep Première Vision, maar ook met de Fédération Française de Lin (Franse Linnenbond) die een deel van het project financiert’, voegt hij eraan toe.
Vervolgens waren twee jaar nodig om al het archiefmateriaal bijeen te brengen en eruit te kiezen, in overeenkomst met de visie van de gehuldigde ontwerper. Naast zijn eigen etalagepoppen, is het Palais Galliera enkele maanden voor de grote opening een samenwerking aangegaan met het Nederlandse bedrijf Hans Boodt, dat unieke, speciaal voor de klant gemaakte etalagepoppen levert, dankzij modelleringstechnieken en 3D-software.
Een samenwerking met Hans Boodt Mannequins
In de Parijse showroom van het 3e arrondissement, waar ze sinds oktober 2017 zijn gevestigd, werkt het team van Hans Boodt met detailhandelaars uit het hoogste segment, zoals de groep SMCP, maar ook met betaalbaardere merken zoals Diesel, Pimkie, Celio. Het bedrijf hecht vooral veel belang aan samenwerkingen op het gebied van kunst en mode: “Het vertrouwen in ons van museum Galliera en Martin Margiela laat zien dat we met onze collecties aangetoond hebben dat we belangrijke partners kunnen zijn,” zegt Mark Demyttenaere, division manager bij Hans Boodt, en voegt er aan toe: ‘Het museum stond al op de lijst van organisaties waarmee we graag samen wilden werken. In oktober kregen we een e-mail van Alexandre Samson die vroeg of we geïnteresseerd waren in een samenwerking voor deze expositie. We hebben een ontmoeting gehad met Ania Martchenko, de decorontwerpster, die ook een muze en voormalig topmodel van Martin (Margiela, red.) was.’
Deze samenwerking, die 3 maart wordt onthuld, is tot stand gekomen in de maand november tussen het museum en het Nederlandse bedrijf: ‘De timing was een probleem, want we hadden weinig tijd. Normaal bereidt men een expositie twaalf maanden van tevoren voor en wij hadden maar drie maanden’, zegt hij.
Een keus die op het laatste moment gemaakt is en volgens hem verklaard kan worden door het feit dat: ‘het museum over een bepaald aantal bustes en paspoppen beschikt. In het begin wilden ze gebruiken wat ze ter beschikking hadden. Naarmate het project vorderde en het bijzondere decor verder uitgewerkt werd, beseften ze dat ze speciale etalagepoppen nodig hadden die overeenkwamen met de smaak en het voorstellingsvermogen van Martin Margiela”.
‘Het doel van deze samenwerking was een overzicht te geven van 32 collecties en elk seizoen moest een speciaal thema hebben. Er waren etalagepoppen nodig die geschikt waren voor elk thema. We hebben niet 150 identieke poppen geleverd. We hebben uit onze collectie de geschiktste modellen gekozen, qua positie, lichaamsbouw, kleur, etcetera. Voor elk model hebben ze de etalagepop gekozen die er het best bij paste, met de nodige wijzigingen, zodat alles perfect overeenkwam. Enkele dingen waren mogelijk, andere niet, omdat we over weinig tijd beschikten’, legt Mark Demyttenaere uit.
Wat de samenwerking met het museumteam betreft, voegt de division manager eraan toe: “We hebben elkaar meerdere keren ontmoet om alles te beslissen, om elke etalagepop te kiezen. En vervolgens zijn we met de productie begonnen. Martin Margiela en de teams hebben de poppen ook op hun manier verpersoonlijkt. Ze hebben de bustes beschilderd en tatoeages toegevoegd, zodat ze overeenkomen met het beeld en het tijdperk dat ze vertegenwoordigen.”
De samenwerking heeft beide partijen tevredengesteld. “Hans Boodt bleek heel bereidwillig te zijn. Martin Margiela wilde zo veel mogelijk verschillende etalagepoppen gebruiken en Hans Boodt heeft daar meteen op buitengewone wijze gehoor aan gegeven en heeft zich tot onze beschikking gesteld,” besluit Alexandre Samson.
Dit artikel verscheen eerder op FashionUnited.fr.
Foto’s: Marcio Madeira/Margiela, Hans Boodt, FashionUnited
Meer van Margiela? Lees ook de reportage uit het archief (maart 2017), Martin Margiela voor Hermès: 'Zijn vernieuwingen zorgden voor een evolutie'