Vier vragen aan ontwerper Karim Adduchi; winnaar Amsterdam Cultuur Award 2018
bezig met laden...
Modeontwerper Karim Adduchi nam begin deze week tijdens de Amsterdam Business Awards de Amsterdam Cultuur Award 2018 in ontvangst. De 30-jarige ontwerper die razendsnel naam maakt in de wereld van de internationale couture kreeg de prijs voor zijn bijdrage aan de zichtbaarheid van Amsterdam op het internationale toneel. FashionUnited stelde hem vier vragen naar aanleiding van het winnen van de award.
Voor de lezer die nog niet bekend is met het werk van de jonge maker, werpen we een korte blik op de vlotte loopbaan van de ontwerper. Adduchi valt sinds zijn afstuderen op bij het nationale en internationale modepubliek. Tijdens de afstudeershow van de Gerrit Rietveld Academie was hij al snel publiekslieveling en met zijn collectie "She Knows Why The Caged Birds Sings" wordt hij ook in het buitenland opgemerkt. De ontwerper werd genomineerd voor de Lichting 2015, maar de prijs ging, volgens sommigen onterecht, aan zijn neus voorbij. Het volgende jaar opende Adduchi Amsterdam Fashion Week met zijn nieuwste collectie. Met zijn ontwerpen heeft hij al de aandacht getrokken van Vogue Arabia, i-D magazine en Glamcult.
Adduchi noemt zichzelf geen politiek kunstenaar, maar probeert met zijn werk wel wel sociale problemen aan te kaarten. “She Has 99 Names”, de nieuwste collectie van ontwerper Karim Adduchi is ‘een ode aan de Berberse vrouw’. Voor zijn collectie werkte de ontwerper samen met immigranten en vluchtelingen, ook al is hij geen fan van het woord vluchteling. In een eerder interview met FashionUnited vertelde Adduchi: “Het is erg beperkend. Ik werk samen met twee Syrische kleermakers, een houtbewerker uit Aleppo en een Eritrese borduurder. Zij brengen allen vaardigheden met zich mee.”
Wat betekent het winnen van deze award?
Adduchi: “Het is een grote eer om de eerste te zijn die deze prestigieuze prijs in ontvangst neemt en om te worden beloond voor de bijdrage van het vergroten van de zichtbaarheid van Amsterdam op het internationale culturele podium. Ik ben geboren in Imzouren, Marokko en opgegroeid in Spanje, maar Amsterdam voelt als een thuis. De stad inspireert mij dagelijks. Het feit dat ik daarvoor erkenning krijg in zo'n vroege fase van mijn carrière is fantastisch.”
Je ster is rijzende, wat zijn de plannen voor het label op de korte termijn?
“Bedankt voor het compliment. We (het team van Adduchi, red) hebben het afgelopen jaar geweldige stappen gemaakt, maar we zijn er nog niet. Wat betreft aankomende evenementen: voor het Nationaal Glasmuseum hebben we een werk gemaakt dat tijdens expositie, startende op 22 juni 2018, te zien is. Daarnaast maken we ook deel uit van de architecturale expositie die op 7 juli in het Institut du Monde Arabe in Parijs opent.
Wat is het doel van Karim Adduchi; de ontwerper?
In eerst plaats om veel plezier te hebben, een verschil te maken en jonge artiesten te inspireren. Ik wil hen laten zien dat alles mogelijk is als je maar positief blijft en plezier maakt. Als maker wil ik zo transparant mogelijk zijn, trouw blijven aan mezelf en mijn afkomst en culturele achtergrond eren.
Mogen we op korte termijn Karim Adduchi-winkels verwachten?
We werken voorlopig nog op aanvraag. Het plan is wel om in de toekomst winkels te openen. Waar we dat gaan doen, weten we nog niet. Het atelier is gevestigd in Amsterdam, misschien wordt dit verplaatst naar een andere locatie in Europa. We hebben de ideeën nog niet gekaderd, de visie is in ieder geval globaal.”
Over de Amsterdam Business Award
De Amsterdam Business Award is een prijs voor ‘voortreffelijk ondernemerschap’ en wordt jaarlijks uitgereikt in de Metropoolregio Amsterdam. De award is een beloning voor bedrijven die een bijdrage leveren aan de regio door innovatief te zijn, banen te scheppen, duurzaam te zijn en maatschappelijk verantwoord te ondernemen. De prijs is een initiatief van Dimitri en Ursula van Zantvliet Rozemeijer en wordt gesteund door de gemeente Amsterdam, gemeente Haarlemmermeer en vele andere partijen die betrokken zijn bij het creëren van een ondernemend klimaat via co-creatie. Er is geen geldprijs verbonden.
Beeld: Karim Aducchi