Brioni benoemt Fabriczio Malverdi tot CEO
bezig met laden...
Fabrizio Malverdi is de nieuwe CEO van modehuis Brioni. Hij zal vanaf 18 april werkzaam zijn in zijn nieuwe functie en rapporteert aan Jean-François Palus, de managing director van de Kering Group.
Malverdi is de opvolger van Gianluca Flore, die eind februari vertrok bij Brioni. Bronnen fluisterden toen al dat Malverdi de nieuwe CEO zou worden. Voorheen was hij de CEO van Agent Provocateur, tevens vervulde hij diverse managementposities bij luxebedrijven als Dior Homme, Givenchy en John Galliano.
Als CEO van Brioni zal Malverdi’s missie zijn om de internationale expansie van het high-end modehuis voor mannenmode te versnellen, meldt Kering in een persbericht. Eerder meldden diverse media al dat hij een zware taak krijgt als CEO. Naast de internationale expansie zal hij het merk ook moeten herpositioneren en flinke veranderingen moeten doorvoeren. Brioni kreeg in minder dan een jaar tijd twee verschillende creatief directeuren, wat voor veel vraagtekens zorgde bij klanten en retailers. De nieuwe CEO zal zich dus moeten focussen op de positionering, de prijsstelling en de communicatie van het modemerk, evenals een herziening van het personeelsbestand op het hoofdkantoor in het Italiaanse Penne.
Nieuwe CEO voor modehuis Brioni
Malverdi startte zijn loopbaan in de advertentie-industrie. In 1996 werd hij directeur van Staff International, waar hij de leiding kreeg over de licenties en de internationale filialen van Vivienne Westwood en Martin Margiela. In 2000 trad hij toe tot de Italiaanse modegroep Mariella Burani. Daar was hij achtereenvolgens managing director van Calvin Klein Collection, CEO van Mila Schön Group en directeur van Antichi Pellettieri (dat werd ondersteund door L Capital). Fabrizio Malveri kwam in 2006 aan boord bij LVMH als CEO van John Galliano. Hij werd vervolgens benoemd tot president en CEO van Givenchy in 2008, en directeur van Dior Homme in 2011. Vanaf 2016 was hij CEO van Agent Provocateur.
Vertrekkend CEO Gianluca Flore was afkomstig van Bottega Veneta en kwam in november 2014 aan boord bij Brioni. Ze volgde destijds Francesco Pesci op. Haar vertrek was opvallend; zij was degene die voormalig creatief directeur Justin O’Shea aanstelde. Dat bleek een grote misstap te zijn. O’Shea, die geen ervaring had met mode ontwerpen, vertrok na slechts zes maanden alweer bij het bedrijf. Volgens sommige bronnen is hij ontslagen, anderen stellen dat hij vertrok omdat hij niet goed paste bij het merk.
Beeld: Kering en Brioni website