Christian Wijnants wint Designer of the Year tijdens Belgian Fashion Awards
bezig met laden...
Antwerpen - In de kersvers gerenoveerde Antwerpse Handelsbeurs werden gisteravond de zeven Belgian Fashion Awards 2019 uitgereikt. FashionUnited keek toe hoe onder meer Dirk Van Saene en Christian Wijnants een beeldje mee naar huis kregen.
Dit jaar koos de organisatie voor een professionele jury met ronkende namen als communications director bij Dries Van Noten, Patrick Scallon, global buying director bij Net-À-Porter Elizabeth Von Der Goltz, ontwerpster Diane Von Furstenberg, curator en journalist John Degreef, curator Momu Antwerp Elisa Dewyngaert, Editor-At-Large bij Highsnobiety Christopher Morency en ontwerper Glenn Martens. Zij pikten de winnaars uit in de zeven categorieën.
1. Jury Prize: Dirk van Saene
De jury bekroont hiermee het parcours van een Belgische designer, ditmaal het eigenzinnige pad van Dirk Van Saene . Ze loven zijn creatief talent en hoe hij dat vertaalt naar de mode, schilderkunst en keramiek. Het lid van de beruchte Antwerpse Zes doceert ook modedesign aan de Antwerpse Modeacademie waardoor hij een grote impact heeft op de volgende generatie ontwerpers.
2. Designer of the Year
Dit jaar wist Christian Wijnants (te zien in het hoofdbeeld, in het midden) de jury te bekoren met zijn werk. Trouw aan zijn DNA in een trendgevoelige modewereld voert hij gedreven onderzoek naar materialen en breigoed. Zijn merk groeit traag maar gestaag, dit jaar nog voegde hij er schoenen en een truiencollectie aan toe.
3. Emerging Talent of the Year
Het jonge talent of Belgische label met een sterk concept of grote creativiteit bleek dit jaar mannenlabel Namacheko van de tweeling Dilan en Lezar Lurr. Ze verschalkten de jury met hun snelle internationale groei – hun draagbare maar eigentijdse ontwerpen met politieke referenties (het duo heeft een Iraaks-Koerdische achtergrond) liggen in de beste boetieks ter wereld.
4. Professional of the Year
Fotograaf Pierre Debusschere kreeg de prijs voor de Belgische professional uit de modesector die zich de voorbije 12 maanden liet opmerken. Debusschere maakt krachtige beelden die aansluiten bij zijn klanten (van popsterren en operahuizen over ketens als Zara of Adidas tot high fashion bij Louis Vuitton of Raf Simons), maar tegelijk een eigen signatuur hebben.
5. Entrepreneur of the Year
De ondernemer met een duidelijke meerwaarde voor de Belgische modesector werd deze keer een duo. Hoewel het merk Sofie D’Hoore altijd een beetje onder de radar is gebleven, wordt het in de meest gerenommeerde boetieks verkocht. Designer Sofie D’Hoore en zakenpartner Chantal Spaas werden dan ook geprezen om het internationale succes van hun meer dan 30-jarige label en de organische manier waarmee ze het wisten uit te bouwen.
6. Fashion brand of the Year
Voor deze publieksprijs kunnen Belgische merken zichzelf kandidaat stelden. De jury koos uit die kandidaten tien kanshebbers, het grote publiek stemde vervolgens op hun favoriet. Dat werd Arte, het premium mannenlabel met streetwear vibe.
7. Most Promising Graduates
De zeven geselecteerde net afgestudeerden aan de zeven grote Belgische modescholen moeten dit jaar deze titel delen. De jury vond ze allen even sterk en merkte op dat ze een mooi overzicht bieden van wat de scholen te bieden hebben. De genomineerden én winnaars zijn Bart Lapere, Dominique Rocour, Eve Delperdange, Maria Ossaba, Quinten Mestdagh, Samuel Quertinmont en Thurel Thonet.
Buiten categorie
Naast de zeven BFA’s werden er ook nog andere prijzen verdeeld. PR- en communicatiebureau UPR koos uit alle genomineerden voor een BFA het duo Florence Cools en Artur Tadevosian van modeboetiek Damoy. Zij winnen tailormade consultancy ter waarde van 10.000 euro voor hun eigen label La Collection. Het Mode & Kant Museum ging dan weer voor Namacheko en zal een silhouet van het merk aankopen voor zijn vaste collectie.
DyeCoo FashionTech Works Pitch Winnaar
Er was ook een geldprijs in het kader van het United Fashion-project, ondersteund door het Creative Europe-programma, voor een innovatief fashion tech-concept. Na een pitch battle op het podium tussen APA-Intemporal (maker van regenjassen die zich aanpassen aan het weer) en DyeCoo (CO2-textielkleuring zonder water of chemicaliën) kwam de laatste als favoriet uit de bus.
Foto’s: J. van Belle - WBI