• Home
  • Nieuws
  • Mensen
  • De verfijnde bescheidenheid van Giorgio Armani veroverde de wereld

De verfijnde bescheidenheid van Giorgio Armani veroverde de wereld

Door Isabella Naef

bezig met laden...

Automated translation

Scroll down to read more
Mensen|IN MEMORIAM
Giorgio Armani Herenkleding Herfst Winter 2025 Credits: ©Launchmetrics/spotlight

Met het overlijden van Giorgio Armani sluit vandaag een hoofdstuk van de Italiaanse mode. Het was al een tijdje bekend dat dit zou gebeuren. Armani werd ouder en de laatste maanden was hij zelfs afwezig bij zijn eigen shows. Toch was niemand voorbereid toen het nieuws donderdag bekend werd. De laatste tijd was Leo Dell'Orco, Armani's rechterhand, aanwezig bij de shows waar de ontwerper niet bij kon zijn. Dit suggereerde dat de toekomst van het bedrijf, het Armani-imperium, langzaam vorm begon te krijgen.

Hij herinnerde iedereen eraan dat je beroemd, rijk en enorm succesvol kunt zijn en toch bescheiden, ingetogen en vriendelijk kunt blijven

Voor Italië was hij niet alleen een ontwerper die ready-to-wear, 'Made in Italy' en sport groot heeft gemaakt (vergeet niet dat Armani sinds 2008 eigenaar is van het basketbalteam Olimpia Milano). Hij was ook een weldoener die belangrijke donaties deed tijdens de donkere maanden van de Covid-pandemie. Hij benadrukte het belang van inzet, toewijding en nauwgezetheid om uitzonderlijke resultaten te behalen. Je kon hem vaak in een van zijn winkels of restaurants aantreffen, waar hij de verlichting, etalages en details controleerde. Wat hem echter overal geliefd maakte, was zijn persoonlijkheid. Hij herinnerde iedereen eraan dat je enorm beroemd, rijk en succesvol kunt zijn en toch bescheiden, ingetogen en vriendelijk voor iedereen kunt blijven. Een levend voorbeeld van wat hij zelf zei: "Elegantie is niet opvallen, maar onthouden worden". Dat is hem zeker gelukt.

Overal in Italië waar de ontwerper, van oorsprong uit Piacenza, een huis bezat, wordt hij met genegenheid herinnerd. Zijn leven eindigde met een gebaar van genegenheid voor Forte dei Marmi, een plaats in Versilia waar hij vroeger zijn vakanties doorbracht en een prachtig huis bezat. Op 27 augustus kondigde Giorgio Armani aan dat hij een overeenkomst had bereikt voor de overname van La Capannina di Franceschi srl in Forte dei Marmi, de legendarische club die in 1929 werd opgericht door Achille Franceschi en sinds 1977 in handen is van Gherardo en Carla Guidi.

"Voor Giorgio Armani, die altijd een band heeft gehad met Forte dei Marmi, zijn persoonlijke toevluchtsoord en vakantiebestemming, is deze overname een gebaar van genegenheid, een terugkeer naar zijn roots. Daar, in de jaren zestig, ontmoette hij zijn vriend en zakenpartner Sergio Galeotti. Het is een eerbetoon aan de Italiaanse traditie." In Forte dei Marmi werd het nieuws met grote vreugde ontvangen, juist omdat hij ook daar zijn 'verfijnde' bescheidenheid had weten over te brengen, zoals hij dat ook deed op de catwalk met zijn kleding, in zijn winkels en via de inrichting van zijn vastgoedprojecten, in Italië en daarbuiten.

De overname van La Capannina di Forte dei Marmi werd aangekondigd op 27 augustus Credits: Armani

Ook op Pantelleria, waar hij een woning bezit, was hij zeer geliefd. Altijd bereid om iedereen die hem benaderde te groeten en handtekeningen uit te delen aan toeristen en de lokale bevolking.

Maar Armani's kracht lag in het exporteren van Italië buiten de Italiaanse en Europese grenzen. Hij liet zien hoe mode samengaat met elegantie in films die filmgeschiedenis hebben geschreven, zoals American Gigolo. De Milanese ontwerper, geboren in Piacenza, begon zijn carrière bij La Rinascente, een warenhuis dat wereldwijd bekend is.

Van daaruit, vanaf zijn eerste stappen in een tempel van goede smaak, legde hij de basis voor de oprichting van Giorgio Armani op 24 juli 1975. Woensdag 24 september zou Giorgio Armani aanwezig zijn bij de opening van een tentoonstelling in de Pinacoteca di Brera. Nu is het aan het door hem gekozen management om de door meneer Armani, zoals zijn werknemers hem noemen, uitgestippelde koers voort te zetten.

Het merk Giorgio Armani viert dit jaar zijn vijftigste verjaardag Credits: GettyImages via Giorgio Armani

Voor wie hem de laatste eer wil bewijzen: de rouwkamer is vanaf zaterdag 6 september tot en met zondag 7 september van 9.00 tot 18.00 uur te bezoeken in Milaan, aan de Via Bergognone 59, in het Armani/Teatro. Op uitdrukkelijk verzoek van meneer Armani zal de begrafenis in besloten kring plaatsvinden.

Dit artikel is in het Nederlands vertaald met behulp van een AI-tool.

FashionUnited gebruikt AI taaltools om het vertalen van (nieuws)artikelen te versnellen en de vertalingen te proeflezen om het eindresultaat te verbeteren. Dit bespaart onze menselijke journalisten tijd die ze kunnen besteden aan onderzoek en het schrijven van eigen artikelen. Artikelen die met behulp van AI zijn vertaald, worden gecontroleerd en geredigeerd door een menselijke bureauredacteur voordat ze online gaan. Als je vragen of opmerkingen hebt over dit proces, stuur dan een e-mail naar info@fashionunited.com.

Giorgio Armani